دلربایی جاذبه های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی

به گزارش مجله خزرکوه، ایرنا/ این خبر پیرامون دلربایی جاذبه های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی برای شما مخاطبان عزیز نوشته شده است.

دلربایی جاذبه های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی

رامیان با جمعیت تقریبی 87 هزار نفر و گستره جغرافیایی 783 کیلومتر مربع، سرزمینی محصور در بین رشته کوه های البرز شرقی است که با چشمه سارها، آبشارها و جویبارهای گوناگون، جنگل ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی و تاریخی خود، منطقه ای مجذوب کننده برای جهانگردان داخلی و خارجی بشمار می رود و تا قبل از شیوع کرونا هرساله بویژه در فصل بهار و تعطیلات نوروزی هزاران مسافر و جهانگرد به این شهرستان سفر و از جاذبه های بکر طبیعی و جهانگردی آن بهره می بردند.

اکنون با بهبود شرایط کرونایی کشور و لغو بعضی محدودیت های سفر به وسیله ستاد ملی پیشگیری و مقابله با این ویروس منحوس، شرایط حضور مسافران و جهانگردان نوروزی در سراسر کشور از جمله در شهرستان رامیان که با طبیعت بکر و جاذبه های جهانگردی منحصر بفرد خود به نگین سرسبز گلستان مشهور است، فراهم می باشد.

ارتفاعات قلعه میران، چشمه گل رامیان، ارتفاعات و روستاهای ییلاقی النگ، پاقلعه، شیر آباد، شفیع آباد، پشمکی، کشکک، ویرو، جوزچال، الهادی و چشمه های نیلبرگ، سیدکلاته، انجیر چشمه، سرگل و آبشارهای پشمکی، شیرآباد، سرخه کمر، شفت، جوزک، اوتره، اوشرشر، هشت بهشت و اوگردگرد و همینطور وجود آب بندان های زیبا تنها قسمتی از چشم اندازهای طبیعی رامیان است.

گرمابه اروج، غار پشمکی، غار شیرآباد، امامزاده بی بی حلیمه خاتون روستای الهادی، امامزاده قاسم شهر دلند، پارک جنگلی شیر آباد، پارک جنگلی دلند در حاشیه جاده تهران - گرگان - مشهد از دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان رامیان است که هر کدام ظرفیت بازدید و پذیرایی از جمعیت زیادی از مسافران و جهانگردان نوروزی را دارند.

بهشت پاراگلایدر سوارهای ایران

وجود سایت پروازی الهادی و پاقلعه در رامیان این شهرستان را به بهشت پاراگلایدر سوارها تبدیل نموده است. این سایت زیبا که بیشتر علاقمندان این رشته آوازه اش را شنیده اند، بیگمان یکی از برترین و پرطرفدارترین سایت های پروازی ایران می باشد. ضمن اینکه با فرارسیدن فصل بهار برداشت بعضی میوه های نوبرانه از جمله توت فرنگی زیبایی های رامیان را در نزد مسافران و جهانگردان نوروزی دوچندان می نماید.

ابریشم بافی شاخص دیگر هنرها

منسوجات ابریشمی برجسته ترین اثر هنر دست مردمان (زنان و دختران) رامیان است و چه بسا که هنر ابریشم بافی آن از معماری، موسیقی، اشعار و داستانهای بومی نیز معروفیت بیشتری دارد و اکنون این شهرستان در کنار مینودشت قطب فراوری ابریشم استان گلستان بحساب می آید و بانوان در این دیار از دیرباز به نوغانداری و بافت پارچه های ابریشمی می پرداختند.

فراوری دستمال، رومیزی، سفره، حوله، عرقچین، جلیقه، پیراهن و البسه زنانه محلی از جنس ابریشم رامیان مشهور است و ابریشم بافی این شهرستان در سال 1392 گواهی نامه مهر اصالت یونسکو را احراز کرد و هنوز منسوجات ابریشمی در زندگی روزمره کاربرد دارد و به عنوان هدیه و سوغاتی در بین مردم رواج داشته و جز هویت بومی مردم این دیار بحساب می آید.

با این حال معرفی بعضی جاذبه های جهانگردی رامیان خالی از لطف نیست که جهانگردان بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) که از محورهای ارتباطی استان گلستان عبور می کنند می توانند خستگی راه سفر را با دمی استراحت در این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی بکر برطرف کنند.

چشمه گل

چشمه گل رامیان در حدود 6 کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه مشهور به پنهان خانه گوشه ای از اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است، این چشمه به صورت یک استخر طبیعی 90 متر طول، 80 متر عرض و 34 تا 44 متر و به روایتی 80 متر عمق دارد و در ارتفاع 320 متری از سطح دریا واقع شده است.

درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می نویسد: با توجه به اینکه گل رامیان از چشمه های آهکی است نمیتوان برای آن عمق مشخص و مشخصی اعلام کرد، ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و 658 مترمربع است، این چشمه طبیعی از سه طرف به جنگل و از یک طرف به زمین های زراعی متصل است، آب چشمه از کف زمین می جوشد و رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب می باشد.

از نظر اهمیت تفرجگاهی و توریستی باید گفت که چشمه گل رامیان و محیط پیرامونی آن بسیار مجذوب کننده و دیدنی است و چند ساعت اتراق کردن در اطراف آن انسان را به تفکر در مورد اعجاز آفرینش این چشمه طبیعی فرو می برد.

بعلاوه علاوه بر این چشمه طبیعی، چشمه های دیگری در رامیان وجود دارد که هر کدام با طبیعت (کوه و جنگل) اطراف خود جلوه ای از زیبایی های طبیعت خدادادی این دیار را به نمایش می گذارند مانند چشمه پرآب و زیبای سید کلاته که در زیر درختان بلند و کهن نزدیک ذخیره گاه درختان سرو زربین در جوار روستاهای باقر آباد و سید کلاته جریان دارد یا چشمه نیلبرگ که در دل جنگل انبوهی به همین نام جاری است و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید.

این چشمه جوشان و پرآب و انشعابات آن بخشی از آب آشامیدنی مردم رامیان را تامین می نماید و بخشی در قالب آب معدنی در بازار عرضه می گردد ضمن اینکه بسیاری از اهالی شهرهای همجوار در ایام پایانی هفته یا روزهای تعطیل از آب این چشمه برای مصارف خود استفاده می کنند.

قلعه ماران

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی رامیان که هر ساله طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می کشاند، قلعه ماران است، قلعه ماران گلستان نام های دیگری دارد و بسیاری از مردم این مکان را به نامهای دژ تاکی، قلعه میران یا موران می شناسند، به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و راهبردی این منطقه از شهرستان، حاکمان بسیاری از سلسله ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب نموده اند. ارتفاعات همواره پوشیده از برف قلعه موران جایی است که مسافران و جهانگردان می توانند از محیطی ساکت و آرام برای زدودن خستگی یک سال کار و کوشش از روح و تن استفاده کنند.

غار پشمکی و حمام اروج رامیان

غار پشمکی و حمام تاریخی اروج (عروج) از دیگر جاذبه های طبیعی و جهانگردی رامیان هستند که می تواند ساعاتی مفرح را برای علاقمندان به این گونه آثار طبیعی و دست ساخت بشر فراهم کند. غار پشمکی یکی از غارهای زیبای استان گلستان است که تنها یک دهانه برای ورود افراد و علاقمندان به غار نوردی دارد، وجود خزه های زیبا در درون غار یکی از زیبایی های این اثر طبیعی و چشم نواز رامیان است. حمام اروج نیز یک بنای تاریخی در شهر رامیان است، این بنا در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار و به دستور حاکم استرآباد میر سعدالله خان میرفندرسکی احداث شده و تنها بنای تاریخی این شهر می باشد. نام دیگر این گرمابه به دلیل هم جوار بودن با محله آق اوایلی در ضلع غربی شهر به حمام آق اوایلی نیز معروفیت یافت.

آبشارها

شهرستان رامیان چندین آبشار زیبا، پرآب و دلنواز دارد که آبشار پشمکی، سرخه کمر و شیرآباد از مهمترین آن هستند که هرساله در فصول مختلف سال علاوه بر مردم استان گلستان، میزبان هزاران مسافر و جهانگرد از سراسر ایران هستند.

آبشار پشمکی در منطقه ای ییلاقی در جنوب غربی رامیان است که حدود سه کیلومتر با روستای پاقلعه فاصله دارد آب و هوای خنک این منطقه در فصل گرما و برفش در فصل سرما پذیرای طبیعت دوستان است.

آبشار سرخ کمر رامیان نیز در 3 کیلومتری جنوب شرق این شهر است و شامل چندین آبشار بوده و یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی این شهرستان است قرار گرفتن این آبشارها در دل جنگل های این ناحیه، زیبایی اش را دوچندان نموده است.

آبشار شیرآباد از دیگر آبشارهای طبیعی رامیان است که در بوستان جنگلی زیبایی به همین نام واقع است، این آبشار و بوستان آن در فاصله 6 کیلومتری جنوب جاده بین المللی شمال - مشهد قرار دارند ضمن اینکه در کنار این آبشار یک غار طبیعی نیز وجود دارد که بر زیبایی های این منطقه اضافه کرده است.

بوستان جنگلی دلند

بوستان جنگلی دلند با امکانات رفاهی مناسب از دیگر جاذبه های طبیعی و جهانگردی رامیان است که در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد مقدس واقع شده است و بیشتر مسافران و زائران حرم رضوی ساعاتی را در این پارک جنگلی زیبا به استراحت می پردازنند.

در کنار همه جاذبه های جهانگردی و طبیعی رامیان اما وجود روستاهای کوهستانی و ییلاقی با طبیعت زیبا و برخورداری از واحدهای اقامتی بومگردی و طبخ غذاهای سنتی در آن می تواند ایام خوشی را برای مسافران و جهانگردان نوروزی به این شهرستان فراهم کند.

به گفته فرماندار رامیان هم اکنون 15 واحد اقامتی شامل یک هتل، 2 هتل آپارتمان، یک متل، یک مهمانپذیر و 6 اقامتگاه بومگردی، چهار خانه مسافر و یک واحد پذیرایی در این شهرستان فعال است که مسافران نوروزی می توانند از آنها استفاده کنند.

مهدی استیری پیرامون دلربایی جاذبه های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی اضافه کرد: تمامی شرایط و مقدمات لازم برای استقبال و حضور مسافران و جهانگردان نوروزی در منطقه ها شهری و روستایی شهرستان رامیان فراهم است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1608

به "دلربایی جاذبه های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلربایی جاذبه های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید