دولت کانادا غرامتی 8 میلیون دلاری به زندانی سابق گوانتانامو پرداخت می کند

به گزارش مجله خزرکوه، مقامات اتاوا اعلام کرده اند به خاطر قصور دولتمردان این کشور در انجام وظایف قانونی خود در قبال یکی از شهروندان کانادا که پیشتر درگوانتانامو زندانی بوده است، دولت این کشور غرامتی 8 میلیون دلاری به وی پرداخت می کند.

دولت کانادا غرامتی 8 میلیون دلاری به زندانی سابق گوانتانامو پرداخت می کند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی بی سی، دولت کانادا گفت که که به عمر خضر، شهروند این کشور که سال ها در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بود 8 میلیون دلار غرامت می پردازد.

عمر خضر، 30 ساله و متولد کانادا، در سال 2002 و هنگامی که تنها 15 سال داشت در افغانستان بازداشت شد و پس از انتقال به گوانتانامو، یک دهه از عمر خود را در آنجا سپری کرد.

او در سال 2010 از سوی دادگاه نظامی آمریکا به کشتن یک گروهبان ارتش این کشور به نام کریستوفر اسپیر محکوم شد.

در بیانیه ای که کریستا فری لند، وزیر خارجه و رالف گودل، وزیر خدمات عمومی کانادا به طور مشترک منتشر کرده اند آمده است: ما امیدواریم این (پرداخت غرامت) و مذاکراتی که در نهایت به توافق با دولت انجامید به او (عمر خضر) کمک کند فصل جدیدی از زندگی خود را در کنار مردم کانادا آغاز کند.

با وجود این که میزان غرامت پرداخت شده به آقای خضر به طور گسترده ای به رسانه ها درز کرده و و علنی شده است، اما مقامات اتاوا از انتشار رسمی آن خودداری کرده اند. در شکواییه اولیه آقای خضر به علت آنچه نقض حقوق او به عنوان یک شهروند کانادایی عنوان شده بود، درخواست 20 میلیون دلار غرامت کرده بود.

عمر خضر جوانترین زندانی گوانتانامو بود و به همین علت هم در کانون مخالفت های جهانی با بازداشتگاه نظامی گوانتانامو آمریکا در خاک کوبا قرار گرفته بود.

او در سال 2002 در پنج مورد از اتهام هایش گناهکار شناخته شده بود؛ از جمله پرتاب نارنجکی که به مرگ گروهبان اسپیر منجر شده بود.

عمر احمد خضر، در سپتامبر سال 2012 در پی توافقی که میان آمریکا و کانادا حاصل شد، برای گذراندن مابقی دوران محکومیتش به زادگاهش کانادا فرستاده شد.

او که دوران حبسش در گوانتانامو با برسرکار آمدن و کنار رفتن سه دولت محافظه کار و لیبرال در کانادا همراه شد توانسته دو بار دیوان عالی این کشور را مجاب کند که به نفع او و علیه مقام های دولتی رای صادر کند.

دیوان عالی کانادا می گوید دولت در جریان بازداشت، محاکمه و زندانی شدن آقای خضر از وظایف قانونی خود برای حفاظت از شهروندش قصور کرده است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 465

به "دولت کانادا غرامتی 8 میلیون دلاری به زندانی سابق گوانتانامو پرداخت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت کانادا غرامتی 8 میلیون دلاری به زندانی سابق گوانتانامو پرداخت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید