طرز تهیه اشکنه ساده خانگی

به گزارش مجله خزرکوه، در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه اشکنه ساده خانگی را به همراه انواع روشهای تهیه آن آموزش دهیم پس اگر علاقمند به درست کردن غذاهای سنتی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

طرز تهیه اشکنه ساده خانگی

اشکنه یکی از کهن ترین غذاهای خوشمزه و رایج در ایران است که تاریخچه طولانی دارد و این غذا به خراسان تعلق دارد. اشکنه یک غذای بسیار ساده است که به صورت سوپ طبخ می گردد و آن را با نان میل می نمایند. این غذا برای پخت به زمان زیادی احتیاج ندارد. اشکنه برای افرادی که شاغل یا دانشجو هستند گزینه مناسبی است. این غذا را به عنوان یک وعده ناهار یا شام می توان نوش جان کرد. اشکنه انواع بسیار متنوعی دارد که شامل اشکنه سیب زمینی، اشکنه پیاز، اشکنه گوشت، اشکنه ماست و…. می گردد.

طرز تهیه انواع اشکنه

اشکنه یکی از راحت ترین غذای ایرانی محسوب می گردد. این غذا بیشتر در فصل زمستان قابل استفاده است و باتوجه به موادهای اولیه و گیاهی که این غذا درست می گردد، یک غذای بسیار پرخاصیت است و به علت اینکه زمان زیادی برای پخت احتیاج ندارد خیلی سریع آماده می گردد. طرز تهیه انواع اشکنه مختلفی وجود دارد که شامل طرز تهیه اشکنه به روش تهرانی، طرز تهیه اشکنه با شنبلیله، طرز تهیه انواع اشکنه خانگی، طرز تهیه اشکنه ساده، طرز تهیه اشکنه خراسانی و… می گردد.

اشکنه تهرانی

برای تهیه پخت اشکنه به روش تهرانی ابتدا پیاز را با زردچوبه سرخ می کنیم. بعد از پیاز ها رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم تا کامل سرخ گردد و خام بودن رب گرفته گردد، این کار باعث خوش طعم بودن اشکینه می گردد. شنبلیله خرد شده را به آن اضافه می کنیم تا تفت داده گردد، در ادامه آرد را به آن اضافه می کنیم به صورت مرتب هم می زنیم تا کامل مخلوط گردد.

در مرحله بعد سیب زمینی را به صورت نگینی ریخته و به قابلمه اضافه می کنید و به مدت کمی آن را با مواد تفت دهید و 3 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل بپزد، در نهایت بعد از پخت تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید تا اندازهی خود را گرفته و بعد می توانید آن را با نان سرو کنید.

اشکنه با شنبلیله

اشکنه شنبلیله یک غذای بدون گوشت است. برای درست کردن این غذای خوش طعم ابتدا باید پیاز ها را نگینی خورد کنید تا آن ها کامل سرخ شوند، بعد آرد و شنبلیله را اضافه کنید؛ اجازه دهید تا کامل تفت داده گردد و در نهایت زردچوبه را به مواد اضافه کنید. به اندازه 3 الی 4 لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه بدید آب به جوش بیاید. تخم مرغ ها در ظرف جدا بریزید و کامل هم بزنید. کم کم تخم مرغ ها را به اشکنه اضافه کنید و تند هم بزنید تا تخم مرغ سفت نگردد. در نهایت نمک و ادویه به آن اضافه کنید چند دقیقه اجازه دهید روی اجاق گاز بماند و در نهایت آماده سرو است و می توانید نوش جان کنید.

طرز تهیه اشکنه ساده

برای طرز تهیه اشکنه به صورت ساده ابتدا پیاز را خرد کنید و در روغن بریزید و آن را سرخ کنید و پیاز را کنار بکشید. در تابه بعدی رب گوجه را با روغن سرخ کنید تا کامل روغن رنگ رب گوجه را بگیرد تا خامی رب گوجه گرفته گردد، بعد پیاز و رب گوجه را باهم مخلوط و به آن ادویه اضافه می کنیم. آرارد و شنبلیله را دورن قابلمه می ریزیم و مرتب هم می زنیم تا آرد گلوله نگردد. در نهایت سیب زمینی و آب در قابلمه می ریزیم تا کامل به جوش بیایید و بعد از پخت کامل تخم مرغ را می توانید اضافه کنید و چند دقیقه هم زنید تا اشکینه ساده آماده گردد و آن را میل کنید.

روش تهیه اشکنه خراسانی

اشکنه یک غذای سنتی در ایران محسوب می گردد، و یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی و خوشمزه خراسان است. این نوع اشکنه خراسانی یکی از ساده ترین طرز تهیه اشکنه است و برخلاف اشکنه های دیگر رنگ آن قرمز تر و آبدارتر است. این غذا در 30 دقیقه آماده می گردد. برای درست کردن اشکنه خراسانی ابتدا روغن در قابلمه می ریزیم و پیاز را به صورت نگینی خورد و به روغن اضافه می کنیم تا کاملا طلایی شوند.

زردچوبه و رب گوجه را اضافه می کنیم تا تفت داده گردد و آب درون قابلمه می ریزیم و شعله را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید، و سیب زمینی از قبل خرد شده را درون قابلمه ریخته و به مدت 15 دقیقه به آن فرصت می هیم تا کامل پخته گردد. در نهایت تخم مرغ ها را به اشکنه خراسانی اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه هم بزنید و اشکنه خراسانی ساده آماده است و می توانید نوش جان کنید.

نکات پخت اشکنه خراسانی

اشکنه یک غذای بسیار ساده، اما در عین حال بسیار خوش عطر و خوشمزه محسوب می گردد. در اشکنه از گوشت استفاده نمی گردد، اما برای مقوی کردن آن می تواند به اشکنه لپه اضافه کنید. با پیاز لپه ها را تفت دهید و به جای مانده مراحل پخت اشکنه را در پیش بگیرید. از آب قلمه هم می توانید در اشکنه بهره ببرید. در طرز تهیه انواع اشکنه از شنبلیله استفاده می گردد. نکته دیگر اگر شما از لپه در اشکنه استفاده کردید بهتر است که سیب زمینی ها را برای ظاهر زیبا اشکنه نگینی و خیلی ریز خرد گردد.

طرز تهیه و پخت اشکنه عدس

برای مقوی شدن و بهتر شدن طعم و مزه اشکنه می توانید از عدس بهره ببرید. طرز تهیه انواع اشکنه معمولا مشابه به هم هستند، برای اضافه کردن عدس به اشکنه گفتنی است که 2 قاشق غذاخوری عدس را به مدت 2 ساعت قبل با آب کامل بخیسانید تا نرم شوند، سپس همراه با رب گوجه به درون قابلمه اضافه کنید تا کامل تفت داده گردد و به مدت 40 دقیقه زمان دهید تا عدس کامل پخته گردد.

طرز تهیه اشکنه با طعم گوجه فرنگی

روش پخت اشکنه با گوجه فرنگی مشابه با طرز تهیه انواع اشکنه است، به جای استفاده از رب گوجه از گوجه فرنگی استفاده می گردد. ابتدا پیاز را سرخ و تفت دهید و بعد گوجه های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و زمان دهید تا آب گوجه ها کامل تبخیر شده باشد. برای خوش رنگ بودن اشگنه می توانید یک اندازه از رب گوجه هم بهره ببرید و در نهایت آب را به به جای مانده مواد اضافه کنید تا آماده گردد.

طرز تهیه انواع اشکنه با طعم اسفناج

طرز تهیه اشکنه با اسفناج یک طعم متفاوتی را دارد. اشکنه با اسفناج یکی از اصیل ترین غذای تهران محسوب می گردد که بیشتر تهرانی ها اشکنه را با اسفناج پخت می نمایند. ابتدا اسفناج ها را به صورت ساتوری خرد کنید، و درون قابلمه بریزید و با اندازه کمی اجازه دهید تا اسفناج ها بپزد.

پیاز را به صورت خلالی خرد و به خوبی تفت دهید، بعد اسفناج و آرد و ادویه ها را همزمان با هم به پیاز اضافه کنید تا کامل با هم مخلوط شوند. سیب زمینی را خرد و به اشکنه اضافه کنید و اجازه دهید با آب به صورت نیم پز گردد و بعد سماق را درون اشکنه بریزید. در نهایت تخم مرغ را به اشکنه اضافه کنید و اجازه دهید ب مدت 10 دقیقه بپزد.

اشکنه با گردو

یکی دیگر از انواع اشکنه ، اشکنه با طعم گردو است که این غذای خوش طعم و عطر را مردمان شهر اراک استفاده می نمایند. این نوع اشکنه که با گردو درست می گردد یکی از پر خواص ترین غذا های محلی اراک محسوب می گردد. طرز تهیه اشکنه گردو یک اندازه متفاوت تر از طرز تهیه انواع اشکنه ها است. ابتدا پیاز را با روغن زیتون سرخ می کنید.

گردو، سیب زمینی و گوجه فرنگی را به پیاز ها اضافه می کنید و به اندازه لازم آب اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل پخته گردد و در نهایت ادویه و تخم مرغ را به اشکنه درون قابلمه بریزید و در زمان کم روی حرارت بگذارید تا آماده گردد. نکات طرز تهیه انواع اشکنه این است که برخی در اشکنه از بادمجان استفاده می نمایند، در صورتی که دوست دارید طعم اشکنه ترش باشد می توانید از آبغوره در آن بهره ببرید.

طرز تهیه اشکنه با تره

اشکنه با طعم تره را بیشترا گیلان استفاده می نمایند که یکی از غذاهای اصیل آن شناخته شده است. با استفاده از سبزی های مخصوص اشکنه و آلوچه طعمی ترش و لذیذ را به غذا می دهد. در گیلان این غذا را با برنج سرو می نمایند. پخت اشکنه با تره فرق دارد و دیگر از پیاز استفاده نمی گردد، به جای آن از سیر استفاده می نمایند.

سبزی اشکنه و سیر را با هم خرد کنید و آلوچه را همه به قابلمه اضافه کنید با اندازهی آب اجازه دهید تا کامل آلوچه ها بپزند. سپس کره، نمک و فلفل و در نهایت تخم مرغ را به تعداد لازم اضافه کنید. به جای آلوچه می توانید از آب نارنج بهره ببرید. نکته طرز تهیه اشکنه با تره برای این که لعاب دار باشد می توانید از آرد برنج بهره ببرید.

اشکنه با گوجه و بادمجان

یکی دیگر از طرز تهیه انواع اشکنه با طعم گوجه و بادمجان است، که از غذاهای محلی گرمسار محسوب می گردد که بسیار مقوی است. همانطور که از نام اشکنه پیداست در تهیه پخت آن از گوجه و بادمجان استفاده شده است. پخت این نوع اشکنه مانند بقیه اشکنه ها است و در ابتدا باید پیاز را تفت دهید.

سپس گوجه بادمجان را دو نصف کنید و با سیر و ادویه به پیاز اضافه گردد، بعد شنبلیله خشک، رب گوجه را درون قابلمه می ریزیم و اجازه می هیم تا تفت داده گردد. در نهایت برای پخت گوجه و بادمجان را به آن اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا کامل پخته گردد. نیم ساعت قبل از پخت، سیب زمینی ها را اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه زمان دهید تا بپزد و در نهایت تخم مرغ را اضافه کنید و نوش جان بفرماید.

طرز پخت اشکنه لوبیا

اشکنه با لوبیا غذای اصیل شمالی ها است. برای پخت این نوع اشکنه ابتدا باید از قبل لوبیا و بلغور جو را از قبل خیسانده باشید. بلغور و لوبیا را با آب جدا از هم بپزید. سیر و پیاز را باهم سرخ کنید و گوجه را به آن ها اضافه کنید و اجازه بدید تا آب گوجه بخار گردد. به ترتیب، رب گوجه، نعناع، شنبلیله، آرد گندم، سیب زمینی خرد شده را اضافه کنید.

اجازه دهید زمان کم با هم تفت داده گردد و بعد به اندازه 5 لیوان آب به آن اضافه و اجازه هید به مدت 2 ساعت با شعله کم بپزد. بعد از پخت می توانید بلغور جو و لوبیا و آبغوره را به آن اضافه کنید. به مدت 30 دقیقه فرصت دهید تا با شعله ملایم بجوشد و در نهایت تخم مرغ را به آن اضافه کنید. می توانید به جای آبغوره از رب انار هم در اشکنه بهره ببرید.

پخت اشکنه با کشک یا کله جوش

اشکنه یک غذای سنتی در ایران است. در این نوع اشکنه از کشک ساییده بهره ببرید. مواد لازمه این نوع اشکنه شامل کشک، پیاز، پودر نعناع، نمک و زردچوبه، گردو می گردد. مانند اشکنه ها اول پیاز را باید تفت بدید، بعد گردو را اضافه کنید. به علت وجود کشک در اشکنه بهتر است از نمک استفاده نگردد. به کشک آب اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن گردو و پیاز آب و کشک را به آن اضافه می کنیم تا با شعله زیاد به جوش آید، بعد از جوش آمدن شعله را کم کنید و اجازه دهید با شعله کم اشکنه کامل جا افتاده گردد.

اشکنه کشک با خرفه

طرز تهیه اشکنه کشک با خرفه به این صورت است که اول خرفه را خرد کنید و با روغن تفت دهید، بعد پیاز و گردو و کشک با آب را به آن اضافه کنید. و اجازه دهید با شعله کم بجوشد در نهایت که کامل پخته شد می توانید نعنا داغ را روی آن ریخته و سرو کنید.

اشکنه محلی با ماست

طرز پخت و آماده شدن اشکنه با ماست به صورتی است که اول پیاز ها را تفت دهیم و بعد آرد را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنیم تا آرد گلوله نگردد و خامی آرد کامل گرفته گردد. سبزی اشکنه را به آن اضافه می کنیم و به اندازه لازم آب به آن اضافه گردد و اجازه دهید تا کامل و با شعله کم پخته گردد. بعد از پخت تخم مرغ ها را اضافه گردد. به ماست نمک و فلفل سیاه را اضافه خواهیم کرد و درون قابلمه می ریزیم و هم میزنیم تا به مرحله جوش برسد. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه اشکنه ماست آماده سرو است.

پخت اشکنه به روش شیرازی

طرز تهیه انواع اشکنه معمولا یکی هستند، اما به روش شیرازی مواد اولیه برای پخت شامل پیاز، سیب زمینی، شنبلیله خشک، آرد، آب، روغن و ادویه می گردد. مانند پخت انواع اشکنه ها پیاز را سرخ کنید و سیب زمینی به صورت جدا سرخ گردد، بعد به پیاز ها اضافه کنید در این جا می توانید آرد را به مواد سرخ شده اضافه کنید تا کمی سرخ گردد و بعد شنبلیله خشک شده را به درون قابلمه بریزید، و احتیاج به سرخ کردن زیاد شنبلیله نیست؛ زیرا تلخ و عطر آن از بین می رود. سپس سیب زمینی ها و آب اضافه کنید تا کامل پخته گردد. در آخر که می خواهید غذا را میل کنید تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه اشکنه با طعم و مزه به

پخت این نوع اشکنه مانند بقیه پخت انواع اشکنه است. اولین مرحله پیاز باید سرخ گردد و بعد آرد را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا خام بودن آرد کامل گرفته گردد و ادویه ها را به آن اضافه کنید و در نهایت می توانید تخم مرغ و زعفران را در مرحله آخر اضافه کنید تا آماده گردد، و در میان وعده، شام یا ناهار میل کنید.

نکات پخت اشکنه به

به چند نکات طلایی برای پخت این نوع اشکنه با طعم به می توانید رعایت کنید تا یک اشکنه با طعم بسیار خوشمزه و با عطری عالی را داشته باشید. برای اشکنه با به، نسبت به تعداد نفرات تخم مرغ بهره ببرید. اشکنه یک غذای بسیار مفید است که برای یبوست و لاغری و برای سرفه های خشک می توانید بهره ببرید. زمان پخت بیشتر اشکنه به مدت 30 دقیقه زمان بر است. برای مصرف زعفران به صورت سلیقه ایی است، اما استفاده آن به خوش رنگ بودن غذا یاری می نماید.

اشکنه با باقله

پخت این نوع اشکنه همانطور که از نام آن پیداست به باقله احتیاج است که باقله از قبل کامل پخته گردد. آب، باقله و پیاز داغ و از قبل سرخ شده را با هم بجوشانید، بعد نعناع و سرکه را به آن اضافه کنید. این نوع اشکنه را بیشتر در فصل زمستان یا رمضان با استفاده از پیازچه یا تربچه میل می نمایند.

طرز تهیه و پخت اشکنه اوجز

این نوع اشکنه متعلق به شهر بجنورد است. اوجز یک نام ترکی محسوب می گردد. افراد بجنورد بیشتر مواقع این غذا را در فصل زمستان به عنوان سوپ استفاده می نمایند. مواد اولیه این غذا شامل کره، مرزه، ادویه، پیاز، آرد می گردد. این غذا مانند بقیه اشکنه ها زمان کمی برای پخت احتیاج دارد. در واقع اشکنه یک غذای مالی محسوب می گردد.

طرز پخت اشکنه به روش یزدی

در این نوع اشکنه یزدی تنها تفاوتی که با بقیه اشکنه ها دارد این است که به جای روغن از کره محلی استفاده می نمایند. یک طعم بسیار بی نظیر و خوش عطر و بویی دارد. در یزد اشکنه را به عنوان یک سوپ و بیشترا در زمستان استفاده می نمایند.

اشکنه کرمانی

اشکنه برای پخت، انواع های بسیار زیاد و مختلفی دارد. افراد کرمان به جای استفاده از روغن یا کره معمولی از محلی استفاده می نماید که طعم بسیار لذیذی را داشته باشد. برای اشکنه از پیاز خرد و نگینی استفاده نمی نمایند، بلکه آن را رنده نموده و آب پیازها را می گیرند و تفت می دهند.

روش پخت اشکنه اصفهانی

روش پخت این نوع اشکنه اصفهانی مشابه به پخت های دیگر اشکنه است. بیشتر اصفهانی ها این را غذا را در منزل خود تهیه و نوشجان می نمایند. مواد اولیه اشکنه بیشترا در منزل پیدا می گردد و می توانید به راحتی این غذای لذیذ را در زمان کم تهیه کنید.

سخن پایانی

اشکنه از غذاهای قدمت دار و اصیل ایران است. نحوه پخت این غذا بسیار ساده است و معمولا مواد اولیه اشکنه در منزل پیدا می گردد. زمان پخت اشکنه بسیار کم است و خیلی سریع آماده می گردد. اشکنه دارای انواع مختلفی است که شامل اشکنه ساده، اشکنه تهرانی، اشکنه شیرازی و… می گردد. طرز تهیه انواع اشکنه شامل پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، ادویه می گردد. براساس فرهنگ و منطقه ها اشکنه ها به صورت متفاوتی پخت می گردد، در برخی از شهرها مانند کرمان به جای روغن از کره محلی برای عطر و خوش بودن اشکنه استفاده می نمایند. اشکنه بیشترا در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و این غذای مفید برای لاغری و یبوست بسیار مفید محسوب می گردد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1888

به "طرز تهیه اشکنه ساده خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه اشکنه ساده خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید