انواع املت برای صبحانه که باید بشناسید

به گزارش مجله خزرکوه، آشپزی ساده و درست کردن وعده های کم دردسر و فوری همواره مجذوب کننده است. یکی از این بشقاب های بسیار ساده اما دلچسب املت است. کافی است چند عدد تخم مرغ در خانه داشته باشید تا با نگاهی به مطلب صبحانه با تخم مرغ و ترکیب آن ها با دیگر مواد اولیه، یک صبحانه کامل، خوشمزه و فوری درست کنید. این غذای کلاسیک برای قرن ها جزء اصلی آشپزخانه های سرتاسر دنیا بوده و به علت سادگی، تطبیق پذیری و طعم های دل انگیزش مورد علاقه افراد بسیاری است. انواع املت به حدی زیاد است که هر ذائقه ای را راضی می نماید. از نسخه کلاسیک آن که در طرز تهیه املت فرانسوی مرور نموده بودیم تا نسخه های مقوی و پرانرژی مانند آنچه در طرز تهیه املت خرما دیدیم، برای هر سلیقه ای بالاخره یک املت وجود دارد!

انواع املت برای صبحانه که باید بشناسید

طرز تهیه املت ساده

راز تهیه انواع املت در استفاده از یک تابه نچسب و کنترل میزان حرارت گاز است. بهتر است قبل از ریختن مایه املت در تابه، آن را کاملاً چرب و روی حرارت میانه گرم کنید. 2 عدد تخم مرغ را هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. 2 قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید و به آرامی کمی هم بزنید. نمک و پودر فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و حدود دو دقیقه با همزن دستی خوب هم بزنید تا روی مایه حباب تشکیل شود. مایه را درست وسط تابه بریزید و با چرخاندن آن سعی کنید سطح مواد یکنواخت شود. بعد از ریختن مایه اجازه دهید تا دور املت کمی بپزد و به اصطلاح جمع شود. حالا حرارت را کم کنید و به آرامی با لیسک یا یک کفگیر تخت، لبه های املت را به سمت مرکز بکشید.

بعد از این که تمام سطح مایه یک دست شد به آرامی لبه یک طرف آن را بلند کنید و املت را به شکل نیم دایره دربیاورید. املت ساده در این مرحله آماده است. برای تهیه انواع املت های شکم پر، قبل از این مرحله می توانید سایر مواد اولیه مثل سوسیس، قارچ، پنیر یا سبزیجات را روی نیم دایره املت بریزید و بعد آن را تا کنید. بهتر است مواد اولیه را قبلاً کمی تفت دهید تا بافت آن ها نرم شود.

طرز تهیه انواع املت برای صبحانه

بعد از یادگیری تکنیک املت ساده نوبت به آشنایی با انواع این وعده خوشمزه می رسد. چه در حال میزبانی یک دورهمی عصرگاهی باشید، چه می خواهید یک شام سریع تهیه کنید یا در پی یک صبحانه مغذی و در عین حال ساده باشید، املت ها برترین انتخاب هستند. به همین علت در این بخش مجموعه ای از برترین ترکیب ها برای تهیه املت را با هم مرور می کنیم.

طرز تهیه املت دنور

این املت کلاسیک و خوش طعم با اضافه کردن کالباس، پیاز و فلفل دلمه ای به املت ساده درست می شود. می توانید مقداری پنیر چدار یا پارمسان هم به این املت اضافه کنید.

طرز تهیه املت اسپانیایی

این نسخه از املت به نام ترتیلا نیز معروف است و قبلاً در مطلب طرز تهیه املت اسپانیایی به طور کامل دستور پخت آن را آنالیز نموده بودیم. این نوع املت از افزودن پیاز سرخ شده و سیب زمینی به مایه املت ساده تهیه می شود.

طرز تهیه املت اسفناج و پنیر فتا

اگر می خواهید یک املت سالم بخورید، این دستور غذا مخصوص خود شماست. قبلا در مطلب هشت روش برای افزودن اسفناج به غذا راه های استفاده از این سبزی مغذی و پرخاصیت را مرور نموده بودیم. ترکیب اسفناج و پنیر فتا به تخم مرغ های هم زده مزه ای دلنشین و غنی اضافه می نماید بدون اینکه طعم اصیل آن را از بین ببرد. البته می توانید از سایر سبزیجات هم در تهیه این املت بهره ببرید. برای مثال استفاده از پیازچه اختیاری است، اما به شدت توصیه می شود.

طرز تهیه املت یونانی

این املت یونانی درست به میزان آب و هوا و منظره ها مدیترانه ای خوش رنگ و زیباست. قبلاً در طرز تهیه املت یونانی دیده بودیم که طعم ترش و شیرین گوجه فرنگی در ترکیب با بافت خامه ای پنیر فتا و شوری زیتون این وعده را به صبحانه ای دلپذیر و لذیذ تبدیل می نماید. این املت که در فرهنگ غذایی یونان وعده ای محبوب به شمار میرود یک انتخاب بسیار مناسب برای صبحانه های رژیمی نیز محسوب می شود.

طرز تهیه املت قارچ و گوجه فرنگی خشک شده

قارچ همواره همراه مناسبی برای تخم مرغ بوده است. البته بهتر است ابتدا قارچ ها را کمی تفت دهید تا بافت غنی تری به دست بیاورید. برای این کار می توانید به مطلب برترین روش سرخ کردن قارچ هم نگاهی بیندازید. طعم ترش و شیرین گوجه خشک شده، مزه غذا را معتدل کند. بهتر است قبل از آغاز گوجه ها را داخل مقداری روغن زیتون نرم کنید.

طرز تهیه املت هش براون

گاهی انتخاب بین املت و هش براون در هنگام صبحانه کار سختی است. املت هش براون راه حلی برای این مشکل است. کافی است هر دوی آن ها را با هم در یک تابه بپزید تا یک وعده صبحگاهی فوق العاده داشته باشید. مخلوط تخم مرغ به عنوان یک پوسته بیرونی ترد عمل می نماید که هش براون را در کنار انواع مواد مانند قارچ، فلفل دلمه ای، ژامبون، پنیر و پیاز درون خود جای می دهد.

طرز تهیه املت وگان

وگان بودن به این معنا نیست که نمی توانید پا به دنیای گسترده املت ها بگذارید. این دستور پخت مخصوص افرادی است که رژیم وگان را انتخاب نموده اند. همان طور که می دانیم تخم مرغ در سبد غذایی وگان ها جایی ندارد و قبل تر در مطلب جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان دیدیم که ترکیب دانه کتان یا دانه چیا با آب یا شیرهای غیرلبنی مثل شیر بادام همان نقش را برای این افراد ایفا می نماید. این نوع املت نیازی به تا کردن هم ندارد. فقط کافی است فلفل قرمز، اسفناج، گوجه فرنگی گیلاس و پنیر سویا را در تابه بریزید و با کره گیاهی کمی تفت دهید. بعد مخلوط جایگزین های وگان تخم مرغ را به آن اضافه کنید. مواد را با در بسته و روی حرارت کم چند دقیقه بپزید. املت وگان را با جعفری خردشده تزئین کنید.

طرز تهیه املت بروکلی و پنیر موزارلا

اگر می خواهید مقداری مواد مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، این املت برترین دوست شماست. قبلاً به طور کامل درباره خواص کلم بروکلی صحبت نموده بودیم و همراهی این سبزی با پنیر موزارلای کم چرب، این نوع املت را به وعده ای مغذی و بسیار سالم تبدیل نموده است. بهتر است قبل از آغاز بروکلی را چند دقیقه در آب و روی حرارت کم بجوشانید تا بافت آن کمی نرم شود.

طرز تهیه املت بیکن و چیلی

در کتاب کاله درباره تفاوت ژامبون کالباس با بیکن صحبت نموده بودیم. این فرآورده گوشتی با طعم و عطر بی نظیر خود یک املت ساده را به وعده ای خاص و پرکالری تبدیل می نماید. استفاده از فلفل قرمز به شکل های مختلف هم باعث می شود میزان بالای کلسترول این غذا معتدل شود. قبل از آغاز بیکن را بدون روغن تفت داده یا درون فر با دمای 190 درجه سانتیگراد قرار دهید تا چربی آن آزاد شود. برترین شکل کاربرد فلفل قرمز در این املت، استفاده از پول بیبر یا پودر چیلی است. می توانید از انواع پنیر در این املت بهره ببرید اما ترکیب بیکن و پنیر دودی طعمی شگفت انگیز به آن خواهد داد.

طرز تهیه املت مرغ

دیگر به جامانده مرغ شام دیشب را دور نریزید تا آن را به صبحانه لذت بخش امروز صبح تبدیل کنید. گوجه فرنگی خردشده، اسفناج و پنیر موزارلا را به مخلوط اضافه کنید تا املت شما کامل شود. بهتر است قبل از آغاز مرغ ها را خرد کنید و کمی تفت دهید. این وعده را به علت نوع مواد اولیه اش می توان در هنگام ناهار نیز صرف کرد.

طرز تهیه املت گوجه فرنگی

یکی از ترکیب های بسیار محبوب در بین املت ها، همراهی گوجه فرنگی و تخم مرغ است. می توانید گوجه فرنگی را به شکل خرد شده یا رنده شده به املت اضافه کنید. بهتر است برای این که املت آبکی نشود گوجه ها را کمی قبل از آغاز تفت دهید. پیشنهاد می شود برای خوشمزه تر شدن این املت کمی پنیر پارمسان یا انواع سبزیجات هم به آن اضافه کنید.

خاستگاه املت کجاست؟

شاید جالب باشد بدانید که خاستگاه املت جایی نیست جز سرزمین پارس!

طبق پژوهش های آلن دیویدسن در کتاب The Oxford Companion to Food نخستین نشانه هایی که از طبخ تخم مرغ به شکل املت به دست آمده مربوط به ایران باستان بوده است. در قرن چهارده میلادی نیز اولین بار از واژه املت در آشپزی فرانسوی استفاده شده است. املت در آشپزی فرانسوی چنان ارج و قربی داشت که الکساندر دوما در کتاب واژه نامه بزرگ آشپزی خود مدخل مفصلی را به آن اختصاص داده است.

نکات طلایی املت

درست کردن املت اگرچه کار ساده ای است اما هیچ میانبری برای تبدیل شدن به یک استاد املت وجود ندارد. اگر در پی حرفه ای شدن در پخت یک املت هستید، باید آن را با تمرین و تکرار به دست آورید. با این حال، نکاتی هم وجود دارد که به شما یاری می نماید املت های خود را به روش درست بپزید:

  • تابه خود را با دقت انتخاب کنید. برترین املت ها را فقط در یک تابه نچسب می توان درست کرد. ضمناً شکل تابه نیز مهم است. بهتر است از یک تابه بدون گوشه های تیز بهره ببرید.
  • از آب بهره ببرید. می توانید هنگام هم زدن تخم مرغ ها کمی آب به آن اضافه کنید. با این کار آب موجود در مایه تبخیر می شود و حباب های ریزی در بافت املت به وجود می آورد. این کار باعث می شود بافت املت کمی پف دارتر و رنگ آن کمی روشن تر شود. برترین نسبت برای این کار یک قاشق چای خوری آب به ازای هر عدد تخم مرغ است.
  • از کره بهره ببرید. هیچ ماده ای به میزان کره به املت شما طعمی غنی نمی دهد. کره یک دماسنج طبیعی محسوب می شود تا بدانید چه زمانی برترین موقع برای ریختن مایه املت در تابه است. بعد از آب شدن کره در تابه، روی سطح آن حباب تشکیل می شود. بهتر است قبل از آن که رنگ کره قهوه ای شود مایه را داخل تابه بریزید.
  • تابه را تکان دهید. به جای استفاده از انواع کفگیر یا لیسک، تابه را تکان دهید تا مایه به طور یکنواخت پخته شود. بهتر است تابه از روی شعله گاز دور نشود تا دمای پخت دچار نوسان نشود.
  • تخم مرغ ها را خوب مخلوط کنید. شاید این نکته بدیهی به نظر برسد اما هیچ املت حرفه ای و خوشمزه ای، بدون مخلوط یکنواخت و یک دست تخم مرغ درست نمی شود. بهتر است همزن دستی به کار ببرید و تا جای ممکن هوا وارد مخلوط کنید.

املت چند کالری دارد؟

قبلاً در مطلب کالری تخم مرغ چقدر است میزان کالری و به طور کلی ارزش غذایی این ماده مغذی در حالت های مختلف را به طور مفصل آنالیز نموده بودیم. در مجموع املت به علت استفاده از تخم مرغ وعده ای پرکالری اما سالم و پرانرژی محسوب می شود. اما بسته به میزان مواد اولیه ای که به املت پایه اضافه می شود، کالری آن هم تغییر می نماید. به طور کلی پیشنهاد می شود هنگام طبخ املت به جای اضافه کردن روغن یا کره بیشتر، از یک تابه نچسب با کیفیت بهره ببرید تا وعده شما ارزش غذایی متناسب و معتدلی داشته باشد.

املت ها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه دارای فواید تغذیه ای نیز هستند. آن ها منبع عالی پروتئین، ویتامین های ضروری و مواد معدنی هستند. چه از علاقه مندان به تناسب اندام باشید و چه صرفاً در پی یک رژیم غذایی متعادل هستید، گنجاندن املت در وعده های غذایی خود می تواند انرژی پایداری را در طول روز به شما بدهد. ارزش غذایی یک املت ساده (متشکل از 2 عدد تخم مرغ، روغن، نمک و فلفل سیاه) را در جدول زیر ملاحظه می کنید:

کالری221 کالری
چربی17 گرم
کلسترول427 میلی گرم
سدیم365 میلی گرم
کربوهیدرات1 گرم
پروتئین14 گرم
ویتامین D2/3 میکروگرم
کلسیم65 میلی گرم
آهن2 میلی گرم
پتاسیم161/2 میلی گرم
منبع: کتاب کاله
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1821

به "انواع املت برای صبحانه که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع املت برای صبحانه که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید