عکس سرباز در حال سقوط: آیا عکس جنگ معروف و نمادین رابرت کاپا در واقع به وسیله گردا تارو گرفته شده بود؟
به گزارش مجله خزرکوه، عکس سرباز در حال سقوط، یکی از مشهورترین عکس های جنگی است که تا به حال گرفته شده، اما سال هاست که در خصوص آن شک و تردیدهایی وحود دارد. مثلا گفته می گردد ممکن است این عکس صحنه سازی شده باشد.
اما به تازگی یک علامت سوال دیگر هم در خصوص آن ایجاد شده: نکند این عکس را رابرت کاپا نگرفته و عکس را شریک زندگی او، گردا تارو ، گرفته باشد؟
عنوان کامل این عکس نمادین، نظامیان وفادار در لحظه مرگ، سرو موریانو، 5 سپتامبر 1936 است، و گفته می گردد که این عکس سیاه و سفید به وسیله کاپا در جریان نبرد سرو موریانو در جنگ داخلی اسپانیا گرفته شده است.
این عکس ظاهراً لحظه ای را به تصویر می کشد که یک سرباز جمهوری خواه فدراسیون جوانان ایبری لیبرتارین (FIJL) پس از اصابت گلوله به سرش به وسیله دشمن کشته می گردد.
پس از انتشار جهانی این عکس، این عکس به معروف ترین اثر کاپا تبدیل شد و باعث شد که مجله بریتانیایی پیکچر پست در سال 1938 این عکاس 25 ساله را بزرگترین عکاس جنگ جهان لقب بدهد.
اولین بار این عکس، در مجله تصویری فرانسوی VU منتشر شد و در آن هنگام سکانس دیگری از همان سری عکس هم چاپ شده بود. این دو سکانس از این صحنه، دیگر هرگز منتشر نشدند.
توجه کنید که چگونه افق عکس معروف سرباز در حال سقوط در مقایسه با تصویر زیر آن در نشریه VU کمی تنظیم و دستکاری شده. به وضوح رشته کوه در دوردست توجه کنید.
کاپا در این مورد گفته بود که من تصویر سرباز در حال سقوط را دوباره تنظیم کردم تا با افق تصویر زیر مطابقت داشته باشد.
پس زمینه یکسان دو عکس نشان می دهد که دوربین یا روی سه پایه نصب شده بود یا حداقل ایمن نگه داشته شده است.
در تصویر دوم نشریه VU شما می توانید به وضوح دو جسم سفید را در سمت چپ قاب ببینید. نقاط برش در سمت چپ و پایین تصویر سرباز در حال سقوط با این نشانگرها مطابقت دارد.
به نظر می رسد که عکس سرباز کمی کراپ شده.
برای درک میزان اصلی قاب، برش مجله LIFE بر روی عکس های VU اعمال کردیم.
حالا این سوال مطرح می گردد که عکس با فرمت میانه گرفته شده بود؟
جالب اینجاست که میزان فریم تقریباً با یک دوربین با فرمت میانه مطابقت کامل دارد.
در زمانی که عکس معروف گرفته شد، رابرت کاپا از لایکا 35 میلی متری استفاده می کرد. با این حال، همسرش، عکاسی به نام گردا تارو، با رولی کورد Rolleicord با فرمت میانه عکس برمی داشت.
در اینجا عکس ها روی هم قرار داده شده اند و در حالت قاب میانه و قاب 35 میلی متری مقایسه شده است.
آیا گردا تارو عکاس واقعا عکس نمادین بود؟
در حال حاضر شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد عکس نمادین صحنه سازی شده باشد، اما آیا ممکن است که کاپا اصلاً عکاس این عکس نباشد؟
رابرت کاپا و گردا تارو به ترتیب در خانواده های یهودی، اندره ارنو فریدمن و گرتا پوهوریل به جهان آمدند. به علت افزایش نابردباری مذهبی و سیاسی در اروپا، او نتوانست کار با نام واقعی خود پیدا کند و نامش تغییر داد.
من فکر کردم که چیزی شبیه رابرت بسیار آمریکایی به نظر می رسد و ضمناً متوجه شدم که کاپا هم نام امریکایی مناسبی با تلفظ آسان است.
پس از ایجاد روابط عاشقانه و حرفه ای، کاپا و پوهوریل آغاز به فروش عکس های خود با نام مستعار رابرت کاپا کردند. اینها قبل از آن رخ دادند که پوهوریل نام حرفه ای خود یعنی گردا تارو را برگزینمد و آثارش را به طور مستقل منتشر کند.
کشف مجدد چمدان مکزیکی در دهه 2000 نشان داد که عکس هایی که مدت ها به کاپا نسبت داده می شد، در واقع به وسیله تارو گرفته شده بود.
بنابراین، کاملاً قابل قبول به نظر می رسد که یکی از معین کننده ترین عکس های کاپا در واقع به وسیله تارو گرفته شده باشد.
صرف نظر از این تئوری ها چیزی از ارزش کاپا کم نمی گردد. او پدربزرگ عکاسی جنگ است.
شرح ضروری: این مقاله ترجمهُ مقاله حسن امینی عکاس و فیلمساز پیشکسوت است. او پس از پوشش درگیری های یوگسلاوی، لیبریا و سومالی در دهه 90 به عنوان عکاس برای AP، به فیلمسازی روی آورد. مستند او انحطاط و سقوط: حزب نهایی شاه ایران Decadence and Downfall: The Shah of Irans Ultimate Party در سال 2016 نامزد دریافت جایزه گریرسون شد.