مدیریت جلسات مجازی را به فراروم بسپار

به گزارش مجله خزرکوه، با فراگیری ویروس کرونا در دنیا، چند وقتی است که دیگر برگزاری آنلاین جلسات یا رویدادهای مختلف، به موضوعی عادی تبدیل شده است.

مدیریت جلسات مجازی را به فراروم بسپار

از زمانی که مدارس و دانشگاه ها به دلیل افزایش نرخ ابتلا به ویروس کرونا تعطیل شد و پس از مدتی ناچار شدند کلاس ها را اینترنتی برگزار نمایند، احتیاجهای ویژه ای برای مدیریت جلسات مجازی مطرح شدند و معین شد هر صنفی برای کنترل جلساتش امکانات خاصی را طلب می نماید.

چندی بعد با افزوده شدن شرکت های ریز و درشت به صف متقاضیان دریافت خدمات برگزاری جلسات آنلاین، این موضوع پررنگ تر شد و همین عوامل، کارآفرینان ایرانی را به فکر ایجاد سازوکاری برای بهینه سازی مدیریت برگزاری جلسات و رویدادهای اینترنتی از جهت راه اندازی شرکت پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند انداخت.

پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند (که در ادامه این گزارش به اختصار با عنوان پیشتازان دماوند از آن یاد خواهد شد) شرکتی است که در اثر شیوع کرونا و به دنبال آن افزایش تعداد متقاضیان برای ایجاد قابلیت هایی خاص در زمینه مدیریت جلسات آنلاین، در سال 99 به وسیله محمد خالوئی و همکارانش تأسیس شده است.

در همین سال، 6 نفر عضو اصلی شرکت پیشتازان دماوند پیروز شدند با طراحی و راه اندازی پلتفرم فراروم، گواهی دانش بنیان را از معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری دریافت نمایند.

خالوئی به عنوان بنیان گذار و مدیرعامل شرکت پیشتازان دماوند، درباره نحوه شکل گیری ایده پلتفرم فراروم به جام جم می گوید: زمانی که دانشگاه ها به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کووید-19 به ناچار به آموزش از راه دور رو آوردند، برادران من دانشجو بودند و دانشگاه های آنها به سازوکار مناسبی جهت برگزاری جلسات مجهز نبود؛ به این ترتیب بود که برای اولین بار این سرویس را برای آنها در حد وسعمان فراهم کردیم. کمی بعد متوجه شدیم در شهر کرمان که محل زندگی من است، برای بسیاری از مدارس دسترسی به پلتفرمی برای برگزاری کلاس ها به صورت اینترنتی سخت است؛ بنابراین در گام بعدی تصمیم به ارتقای سرویس مان گرفتیم تا آن را برای مدارس راه اندازی کنیم. همان طور که می دانید کار با چنین سیستم هایی برای بچه ها و نوجوانانی که در مقاطع پیش دبستانی و دبستان هستند و بسیاری از آنها هنوز سواد خواندن و نوشتن را فرا نگرفته اند، می تواند پیچیده و سخت باشد. به همین دلیل مجبور شدیم با استفاده از اشکال و نمادهایی که برای این رده های سنی از بچه ها قابل فهم باشد، سازوکار کلاس های آنلاین را بهینه سازی و نسخه ویژه ای برای مدارس راه اندازی کنیم.

وی می افزاید: در ادامه جهت، باتوجه به اوج گیری های شیوع کرونا و روی آوردن کارمندان بیشتر شرکت ها به دورکاری، کم کم برگزاری جلسات به صورت مجازی برای شرکت ها و سازمان ها به فرایندی عادی تبدیل شده است و آنها هم به دسته متقاضیان بهره گیری از خدمات ما پیوسته اند. در ابتدا سرویس های رایجی که به این منظور مورد استفاده قرار می گرفت عمدتا خارجی بودند و شرکت های مختلف برای مدیریت جلسات شان به امکانات گوناگونی مانند طرح سوال در حین جلسه، حضور مهمان در جلسه، وجود اتاق انتظار و ... احتیاج داشتند که در پلتفرم های خارجی با محدودیت های مختلف پیاده سازی شده بود. ما در شرکت پیشتازان دماوند تصمیم گرفتیم با فراهم کردن سرویس مدیریت برگزاری جلسات آنلاین برای شرکت ها، نسخه ای سازمانی از آن را به مجموعه سرویس های مان اضافه کنیم.

خالوئی در ادامه می گوید: اقدام دیگری که در مجموعه پیشتازان دماوند بر آن تمرکز کردیم، اخذ گواهینامه هایی در حوزه امنیت نرم افزار بود که برای نسخه های سازمانی مان در دستور کار قرار دادیم تا آن را نسبت به سایر سرویس های مشابه متمایز کنیم. به این ترتیب بود که پلتفرم فراروم از دل محدودیت های ناشی از کرونا شکل گرفت.

پایش برخط کلاس های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی

مدیرعامل پیشتازان دماوند در مورد این قابلیت در پلتفرم فراروم می گوید: از آنجا که من به همراه دو نفر دیگر از همکارانم در دوره تحصیلات تکمیلی و دکترای هوش مصنوعی مشغول تحصیل هستیم، به مبحث تحلیل داده ها مسلط بودیم. به همین دلیل ایده اضافه کردن زیرمجموعه ای به فراروم به ذهن مان رسید که بر مبنای هوش مصنوعی پایدار باشد و با یاری آن بتوان رفتار دانش آموزان و دانشجویان را تحلیل کرد.

خالوئی در ادامه می گوید: برای مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که به شکل مجازی در کلاس های مختلف مدرسه اش شرکت می نماید و مدیریت برگزاری این کلاس ها به وسیله پلتفرم فراروم انجام می گردد؛ در این صورت می توان در هر درس، عوامل مختلفی مانند زمان آغاز و سرانجام کلاس، میزان صحبت و مشارکت او در کلاس، تعداد سوالاتی که در کلاس مطرح نموده است، پاسخ هایی که به سوالات معلم داده است و ... را پایش کرد. درنتیجه بعد از گذشت چند هفته با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، رفتار او قابل تحلیل خواهد بود و می توان الگوی رفتاری آن فرد را معین کرد. این کار باعث می گردد معلمان، مشاوران و والدین دانش آموز از قوت و ضعف او در دروس مختلف مطلع شوند و متعاقبا اقدامات لازم در هرکدام از این موقیت ها را انجام دهند.

نظارت دقیق بر حضور و غیاب در کلاس های مجازی

فراگیر شدن کلاس های درس اینترنتی در سطوح مختلف و به ویژه در دانشگاه ها، باعث شده است مطلعی یافتن از میزان مشارکت دانشجویان و حضور آنها در کلاس ها به امر مهمی تبدیل گردد. به همین دلیل بنیان گذار سرویس فراروم می گوید: در کلاس های فیزیکی نظارت بر فرایند حضوروغیاب دانشجویان و گزارش آن، برعهده استادان قرار گرفته است؛ اما در کلاس های مجازی دقت زیادی به این فرآیند نشده بود و حتی نهادهای نظارتی هم برای ارزیابی عملکرد مدرسان و اطلاع از میزان حضور آنها در کلاس ها، با مشکل روبرو می شدند. یکی دیگر از جنبه های مدیریتی در برگزاری جلسات آنلاین که از ما طلب می شد، امکان نظارت دقیق بر شرایط حضوروغیاب دانشجویان بود. برهمین اساس در قالب قراردادی که با دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد کردیم، پروژه ای برای استخراج و ثبت دقیق اطلاعات حضوروغیاب دانشجویان و استادان در هر یک از کلاس های درس آنلاین را اجرا کردیم.

فراهم کردن سالن های انتظار مجازی

خالوئی ضمن اشاره به امکان ایجاد سالن های انتظار مجازی به عنوان یکی دیگر از نوآوری های منحصربه فرد در پلتفرم فراروم، خاطرنشان می نماید: در همایش ها و سخنرانی های طولانی، معمولا وقفه یا وقفه هایی را در بین جلسات تحت عنوان زمان استراحت یا آنتراکت در نظر می گیرند تا مخاطبان بتوانند کمی خستگی در نمایند و برای ادامه آن رویداد یا مراجعه به سایر جلسات موازی آماده شوند. در همایش های فیزیکی معمولا تالار یا فضای مناسب دیگری را به آنتراکت اختصاص می دهند؛ اما در نوع مجازی از این قبیل گردهمایی ها، کمبود چنین امکاناتی به چشم می آمد. به همین دلیل ما در مجموعه پیشتازان دماوند تصمیم گرفتیم این ویژگی را به نسخه ویژه همایش های فراروم اضافه کنیم و پیروز شدیم نسخه ای ابتدایی از آن را برای اولین بار در همایش بهداشت محیط ایران اجرا کنیم.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1132

به "مدیریت جلسات مجازی را به فراروم بسپار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت جلسات مجازی را به فراروم بسپار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید