پلیس دیدگاه خودش را درباره حادثه اتوبوس خبرنگاران اعلام کرده، نظر نهایی را قاضی می دهد

به گزارش مجله خزرکوه، در حالی پلیس یکی از علل واژگونی اتوبوس خبرنگاران را بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب اعلام کرده است که نماینده تام الاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه می گوید: پلیس از دیدگاه کارشناسی خود مقصران این حادثه را اعلام کرده است ولی قاضی پرونده با بررسی تمامی گزارش ها و مصاحبه با افراد، نظر نهایی را در این زمینه خواهد داد.

پلیس دیدگاه خودش را درباره حادثه اتوبوس خبرنگاران اعلام کرده، نظر نهایی را قاضی می دهد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ تور کانادا بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در پی واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در حوالی نقده در روز چهارشنبه (2 تیرماه)، پلیس اطلاعیه ای را روز سه شنبه (8 تیرماه) درباره علت های واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان منتشر کرد که بر اساس آن بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده 129 و 130 آیین نامه راهور) و بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک به نام علل واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شد.

مسعود تجریشی درباره اطلاعیه پلیس مبنی بر اینکه یکی از علل واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب بوده است، به ایسنا گفت: پلیس از دیدگاه کارشناسی خود مقصران این حادثه را اعلام کرده است، ولی قاضی پرونده با بررسی تمامی گزارش ها و مصاحبه با افراد، نظر نهایی را در این زمینه خواهد داد. قاضی پرونده از روز دوشنبه (7 تیرماه) کار خود را در زمینه پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران شروع کرده و در حال جمع آوری مدارک از دستگاه های مختلف اعم از نیروی انتظامی، سازمان حفاظت محیط زیست، هلال احمر و ... است.

نماینده تام الاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در ادامه اظهارکرد: روز سه شنبه (8 تیرماه) هم کمیسیون عمران مجلس تشکیل و گزارش کمیته ایمنی راه و پلیس راهور در این جلسه ارایه و قرار شد گزارش مکتوب آن هفته جاری به کمیسیون عمران مجلس ارایه شود. در این گزارش به موضوعاتی مانند نهادی که از آن خودرو کرایه شده، نحوه وقوع حادثه، امداد رسانی، شرایط جاده و ... پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: در این گزارش عملکرد هلال احمر و نیرو های امداد مطرح و شد به مواردی مانند زمان رسیدن نیرو های این سازمان به محل حادثه، زمانی که نیرو ها باید می رسیدند، چگونگی امدادرسانی، درمان و ... پرداخته شد.

تجریشی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولان در ایجاد امنیت روحی روانی در جایگزینی حمل و نقل شخصی در جاده و داخل شهر ها است، یادآورشد: ماده 8 قانون هوای پاک، دولت را موظف به مشخص سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه کرده بود، اما با شکایت فردی به دیوان عدالت اداری آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک ابطال شد. پیرو این حکم دیوان عدالت اداری، فق های شورای محترم نگهبان آیین نامه مشخص سن فرسودگی برای خودرو ها را خلاف شرع تشخیص دادند؛ لذا در جلسات تخصصی دستگاه های مرتبط به این جمع بندی رسیدند که معاینه فنی تکراری در بازه های زمانی کوتاه تر می تواند جایگزین آیین نامه ابطال شده شود.

تبعات حذف مشخص سن فرسودگی خودرو ها در سال های آینده

وی تاکید کرد: حذف مشخص سن فرسودگی بدون اعمال نظارت دقیق روی معاینه فنی خودرو ها می تواند در سال های آینده به وقوع حوادث ناگواری منجر شود بنابراین مقرر شد تا بر اساس نظر پلیس راهور و نماینده کمیسیون ایمنی راه موضوع مشخص سن فرسودگی خودرو ها و مسائل به وجود آمده با برگزاری جلساتی در کمیسیون عمران مجلس برنامه ریزی شود و تا دو هفته بعد کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی گزارشی درباره مسائل حوادث جاده ای اخیر به مجلس ارایه دهد.

نماینده تام الاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه ضمن اشاره به دستور عیسی کلانتری - مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه- نسبت به همکاری تمام دستگاه های عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه، به اقدامات اجرا شده برای خبرنگاران حاضر در اتوبوس واژگون شده گفت: در سه روز ابتدای هفته گذشته تمامی حادثه دیدگان این واقعه ناگوار به یکی از بیمارستان های خصوصی معتبر و قدیمی با حضور چند پزشک متخصص معرفی شدند و با آماده باش بخش اورژانس بیمارستان و اتاق عمل و رزرو اتاق های بستری در صورت احتمال بستری شدن حادثه دیدگان تحت بررسی های بالینی مجدد قرار گرفتند بنابراین با بررسی های اجرا شده خیالمان راحت شد که این افراد بعد از ترخیص از بیمارستان ارومیه هم تحت درمان قرار خواهند گرفت و درمانشان تحت نظر پزشک متخصص ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در روز آخر هم خبرنگارانی که نیازمند راهنمایی ها و معالجه روحی بودند از طریق روانپزشک بیمارستان ویزیت شدند. افرادی هم که در ارومیه در بیمارستان بستری هستند هم با حضور همکاران در استان پیگیر درمانشان هستیم و ان شاءالله غیر از یک نفر این هفته همگی مرخص خواهند شد. از دوشنبه (7 تیرماه) هم با بیمه مرکزی درباره پرداخت دیه و خسارات، جلسات داخلی و پیگیری های سازمانی را به صورت جدی شروع کرده ایم. در هفته جاری نتیجه آخرین پیگیری ها را به اطلاع خبرنگاران حاضر در اتوبوس می رسانیم.

تجریشی اضافه کرد: با پزشک جراح متخصص ارتوپدی بیمارستان که از پزشکان پزشکی قانونی کشور هم است در مورد امکان کاهش زمانی فرایند های اداری صحبت کردیم تا ان شاءالله بتوانیم از هفته جاری فرایند پرداخت خسارات به خبرنگاران محترم را شروع کنیم علاوه بر آن وسایل خبرنگاران از محل حادثه جمع آوری شده و در حال انتقال به تهران است و به آنان تحویل داده می شود و معادل تجهیزات صدمه دیده خسارت پرداخت خواهد شد.

ضرورت تدوین دستورالعمل برای سفر های برون شهری خبرنگاران

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر ضرورت تدوین دستورالعمل برای سفر های برون شهری خبرنگاران و سربازان تاکید و اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه علاوه برتخصیص خودرو هایی با سن مناسب برای این گونه ماموریت ها، موضوع نظارت ها است. هم خورو های فرسوده و هم خودرو های نو با توجه به هزینه های بالای تعمیر و نگهداری نیازمند نظارت کامل فنی هستند چراکه فرسودگی خودرو ها علاوه بر آلوده کردن هوا می تواند به لحاظ ایمنی خسارات جانی در پی داشته باشند. بر اساس نظر کمیسیون ایمنی راه ها اتوبوس خبرنگاران و سربازان معاینه فنی داشت و از پاسگاه های پلیس راهور هم گذشته و مجوز ادامه راستا را هم اخذ کرده بود، ولی به علت فرسودگی بخش هایی از وسایل نقلیه عملکرد مناسبی نداشت.

حراست زیرمجموعه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در جریان سفر خبرنگاران بودند

تجریشی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا حراست سازمان حفاظت محیط زیست از سفر خبرنگاران به ارومیه اطلاع داشت، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه نهادی هماهنگ کننده و سیاستگذار است بنابراین تشکیلات مستقلی درحوزه هایی مانند حراست ندارد و از ظرفیت های سایر دستگاه ها استفاده می کند و به طور قطع حراست زیر مجموعه های ستاد در جریان بوده و رونوشت سفر باید به همه دستگاه های مربوطه ارسال شده باشد.

وی درباره بی اطلاعی استانداری آذربایجان غربی از سفر خبرنگاران گفت: بله. الان می گویند در جریان نبودند. باید بررسی کنیم و ببینیم که در سلسله مراتب اداری و در زمینه اطلاع رسانی درباره این سفر هریک از مجموعه ها چه وظایفی داشته اند و چه اقداماتی اجرا شده است و حتما رسیدگی اجرا شده و برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات ناگوار در آینده با توجه به شرایط کشورباید تمهیدات و دستورالعمل های خاصی تهیه و تنظیم کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1254

به "پلیس دیدگاه خودش را درباره حادثه اتوبوس خبرنگاران اعلام کرده، نظر نهایی را قاضی می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیس دیدگاه خودش را درباره حادثه اتوبوس خبرنگاران اعلام کرده، نظر نهایی را قاضی می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید