پیاز های زعفران به روش هیدروپونیک در دانشگاه ارومیه کشت شد

به گزارش مجله خزرکوه، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه گفت: طرح توسعه کشت، تکثیر و تغذیه زعفران در شرایط هیدروپونیک با هدف آموزش و ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان در دانشگاه ارومیه در حال اجرا است.

پیاز های زعفران به روش هیدروپونیک در دانشگاه ارومیه کشت شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، کشت زعفران یکی از فعالیت های اشتغال زا و دارای درآمد خوب است که دانشجویان می توانند با استفاده از تجربیاتی که در این پروژه به دست می آورند، هر کدام خود جداگانه این فعالیت را انجام دهند. یکی از راهبرد های دانشگاه ها راهنمایی دانشجویان به سمت فعالیت های کارآفرینی است تا دانشجویان بتوانند بعد از فارغ التحصیلی خود توانایی ایجاد شغل داشته باشند.

زهره جبارزاده، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه در مصاحبه با خبرنگار ما در این رابطه گفت: طرح توسعه کشت، تکثیر و تغذیه زعفران در شرایط هیدروپونیک که با حمایت دانشگاه ارومیه و بنیاد ملی نخبگان و با هدف آموزش، توانمندسازی و ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان نخبه در دانشگاه ارومیه در حال اجرا است و دارای مزیت های متعددی نسبت به سایر روش های کشت زعفران است.

جبارزاده مطرح نمود: در این طرح کشت هیدروپونیک پیاز های زعفران در شرایط کاملا کنترل شده از نظر نور، دما و رطوبت و با اعمال شرایط تغذیه ای مطلوب صورت گرفته و با کشت سنتی مقایسه می گردد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه اظهار داشت: در کشت هیدورپونیک زعفران که جزو طرح های دوره چهارم شهید احمدی روشن است، 12 نفر از دانشجویان نخبه دانشگاه ارومیه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، با گرایش های مختلف و از دانشکده های مختلف همکاری می نمایند که امید است با اجرای پیروز این طرح، ضمن ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی، نتایج این طرح بتواند برای فراورینمایندگان زعفران آئروپونیک در سطح کشور قابل استفاده باشد و به سمت روش نوین کشت زعفران سوق پیدا نمایند.

وی گفت: با کشت زعفران، ارزش اضافه کرده بالا و سود زیادی از صادرات آن نصیب فراورینماینده می گردد و امروزه کشور های پیشرفته به دنبال آن هستند که بتوانند زعفران را در کشور های خود پرورش دهند؛ به همین دلیل استفاده از روش های صنعتی و مدرن از قبیل: سیستم های هوا کشت (آئروپونیک) هم افزایش قابل توجهی داشته است.

جبارزاده بیان نمود: از بزرگترین مزیت های کشت هیدروپونیک، استفاده حداکثری از فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست که باعث شده علاوه بر این افزایش سطح کشت، میزان فراوری نیز به صورت چشمگیری افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه تاکید نمود: امروزه در بسیاری از نقاط کشورمان خبر هایی از کشت زعفران در گلخانه یا سوله به صورت آئروپونیک می شنویم که البته این پیاز ها بعد از برداشت گل در مزرعه کشت می گردد، کشت زعفران در مزرعه نیازمند آب وهوایی است که با آن سازگاری داشته باشد؛ ضمن اینکه فضای زیادی را هم به خود اختصاص خواهد داد.

وی در ادامه اضافه کرد: پیاز ها با سرما و یخبندان زمستانه روبرو خواهند شد و به دلیل شرایط نامساعد، امکان تغذیه پیاز در پاییز و زمستان یعنی زمانی که پیاز در حال فراوری پیازچه است، فراهم نخواهد بود و تغذیه و کوددهی پیاز ها با آغاز فصل بهار به شرطی که برای کشاورز امکانپذیر باشد، انجام می گردد.

جبارزاده توضیح داد: در شرایط آئروپونیک امکان دارد بارندگی، پیاز ها را دچار پوسیدگی کند یا جوندگانی مثل موش، پیاز ها را از بین ببرد؛ ضمن اینکه مصرف کود (به دلیل تثبیت عناصر در خاک و آبشویی در اثر بارندگی های فصلی) و هزینه های کارگری هم زیاد خواهد بود؛ از همه مهمتر اینکه پیاز ها دو فصل مهم برای تغذیه را از دست خواهند داد و این می تواند در کاهش کیفیت گل های سال بعد، بسیار موثر باشد.

وی یادآور شد: با کشت زعفران به صورت هیدروپونیک و در یک محیط بسته مانند سوله یا گلخانه می توان دما، نور و رطوبت محیط را تنظیم کرد و تحت شرایط کاملا کنترل شده در پاییز و زمستان و بهار تغذیه پیاز ها را به صورت مطلوب انجام داد؛ در این روش، مصرف آب و کود و سم کاهش می یابد و فراوری پیاز های دختری هم بیشتر می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 264

به "پیاز های زعفران به روش هیدروپونیک در دانشگاه ارومیه کشت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاز های زعفران به روش هیدروپونیک در دانشگاه ارومیه کشت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید