7 کتاب معمایی-جنایی برای آن ها که از باز کردن گره ها لذت می برند

به گزارش مجله خزرکوه، کتاب جنایی-معمایی سال هاست که به ژانر مورد علاقه خیلی از افراد تبدیل شده است. اگر جزو افرادی هستید که حل معما و پازل را دوست دارید و از باز کردن گره ها لذت می برید، حتما چنین کتاب هایی را هم دوست خواهید داشت. در این مطلب چند کتاب جنایی-معمایی انتخاب کرده ایم و با شما به اشتراک گذاشته ایم. ادامه مطلب را بخوانید.

7 کتاب معمایی-جنایی برای آن ها که از باز کردن گره ها لذت می برند

1. دختر گم شده

فیلم دختر گمشده اقتباسی از یک کتاب محبوب به همین اسم است. کتاب دختر گمشده اثر گیلین فلین است و این کتاب برنده جوایزی از قبیل جایزه بهترین کتاب گودریدز و پرفروش ترین کتاب سال 2013 و 2014 است.

داستان دختر گمشده درباره یک نویسنده سابق اهل منهتن به نام نیک است که به شهر میزوری برگشته است و با همسر زیبا و جذابش به اسم امی زندگی می کند.

در یک صبح گرم تابستانی و در پنجمین سالگرد ازدواج نیک و امی، نیک متوجه ناپدید شدن همسرش می شود. با این ناپدید شدن داستان به سمتی معمایی پیش می رود و هر بار یک گره از زندگی این دو و ماجرای گم شدن زن باز می شود. دفتر خاطرات امی توسط پلیس پیدا می شود و با خواندن خاطرات این زن پرده از مسائل زناشویی آن ها برداشته می شود.

گیلین فلین توانسته است با بینشی روانشناختی یک ماجرای هیجان انگیز و مبتکرانه ارائه دهد و سال 2015 دیوید فینچر به خوبی شخصیت های داستان را در قالب فیلم درآورده است.

داستان زندگی امی و نیک شرح دهنده رنجی است که از عشق نمود پیدا می کند، از قدرت رسانه ها حرف به میان می آورد و ماجرایی غیر قابل پیش بینی رقم می زند.

در قسمتی از کتاب دختر گمشده می خوانیم:

2. دختری در قطار

کتاب دختری در قطار نوشته پائولا هاپکینز است. این کتاب جنایی-معمایی یکی از پرفروش ترین کتاب های سال 2015 است. هاپکینز توانسته است با استفاده از نبوغ خود این کتاب را در فصل های مختلفی روایت کند که هر فصل از زبان یک راوی است و در انتها تمام روایت ها را مثل چند تکه پازل به هم وصل می کند. توجه به جزئیات، بیان کردن احساسات و معماهای به هم تنیده در این کتاب باعث شده است که همچنان محبوبیت بالایی داشته باشد و در ایران هم خواننده های مشتاق زیادی داشته باشد. از این کتاب فیلمی هم به کارگردانی تیت تیلور ساخته شد.

داستان کتاب در مورد دختری به نام ریچل است. ریچل هر روز صبح سوار قطار می شود. این جهت تکراری و شخصیت ریزبین ریچل باعث می شود که تمام ساختمان ها و تمام آدم های روزمره را به خاطر بسپارد؛ در این میان به یکی از خانه های جهتش علاقه زیادی نشان می دهد و برای زن و مردی که هر روز در تراس می بیند، اسم انتخاب می کند و شخصیت و شغل آن ها را از روی رفتارهایشان حدس می زند. جس و جیسون شخصیت های روی بالکن هستند که به ظاهر یک زندگی آرام و شادمان دارند، چیزی که خود ریچل از آن محروم است. در یکی از روزهایی که ریچل مثل همیشه به خانه جس و جیسون نگاه می کند، صحنه ای عجیب می بیند. یک دقیقه تا حرکت قطار باقی مانده است و حالا ریچل فرصتی دارد تا به بخشی از زندگی کسانی که فقط از دور تماشا کرده است، تبدیل شود. ریچل حالا صرفا دختری در قطار نیست و ماجرای جدیدی در راه است.

در قسمتی از کتاب معمایی-جنایی دختری در قطار می خوانیم:

3. فیلها به خاطر می آورند

آگاتا کریستی به ملکه جنایت معروف است. بیشتر کتاب های او کماکان محبوبیت زیادی در ژانر کتاب جنایی-معمایی دارد. او خالق دو شخصیت کارآگاهی معروف به نام پوآرو و خانوم مارپل است. کتاب های آگاتا کریستی به بیشتر از صد زبان دنیا ترجمه شده است. کتاب فیل ها به خاطر می آورند که با ترجمه فیل ها به یاد می آورند هم به چاپ رسیده است، یکی از مجموعه کتاب های جنایی-معمایی نویسنده است که حول محور شخصیت کارآگاه پوآرو می چرخد.

کتاب فیل ها به خاطر می آورند درباره زنی نویسنده به نام اولیور است که عموما از محافل دوری می کند اما در یکی از مهمانی ها، زنی سوالات عجیبی از او درباره دخترخوانده اش می پرسد. اولیور برای اینکه ماجرای این زن عجیب و سوالاتش را بداند از هرکول پورآرو کمک می گیرد. در ادامه همین فرایند هرکول به بالای صخره ای می رود که پانزده سال پیش پدر و مادر دخترخوانده خانم اولیور در آن مکان به ضرب گلوله کشته شده اند؛ چه کسی آن ها را کشته است؟ خودکشی همزمان بود یا ماجرای قتلی مرموز؟

در قسمتی از کتاب فیل ها به خاطر می آورند این متن را می خوانیم:

4. تابوت های دست ساز

کتاب تابوت های دست ساز، کتابی جنایی-معمایی اثر ترومن کاپوتی است. این کتاب در مورد مجموعه ای از قتل های عجیب در شهری در یک ایالت کوچک غربی است که نام این شهر هرگز فاش نمی شود. کتاب تابوت های دست ساز گزارشی از یک جنایت واقعی است که ترومن کاپوتی آن را روایت می کند.

برخی از افراد از طریق پست بسته ای دریافت می کنند که حاوی یک تابوت کوچک دستی است و عکسی از آن ها داخل تابوت است. چند وقت بعد از دریافت این بسته، همان افراد به اشکال عجیب و غریبی از جمله نیش مار، برق گرفتگی و راه های عجیب دیگری کشته می شوند. دفتر ایالتی کارآگاه جیک پیر را برای تحقیق در مورد پفراینده می فرستد. از طریق یک دوست مشترک، اوضاع مورد توجه مرد دیگری قرار می گیرد: خود ترومن کاپوتی که یکی از شخصیت های اصلی کتاب است و کنجکاوی او را وادار می کند تا به دیدار جیک پیر برود و درباره قتل های مربوط به تابوت های دست ساز اطلاعات بیشتری کسب کند.

آن ها تصور می کنند که بین قربانیان ارتباطی وجود دارد که انگیزه ای برای قتل آن ها باشد. بعد از مدتی کاپوتی می فهمد که خود جیک پیر مظنون اصلی این قتل ها است.

داستان تا زمان رویارویی نهایی در ابهام باقی می ماند و التهابی واقعی تا انتها کتاب تابوت های دست ساز ادامه دارد. کاپوتی تبحری خاص در به تصویر کشیدن صحنه های تاریک و اتفاقات هولناک دارد و به خوبی خواننده را با خود همراه می کند.

در قسمتی از کتاب تابوت های دست ساز می خوانیم:

5. لکه دوم

آرتور کانن دویل خالق شخصیت محبوب شرلوک هولمز است. داستان کتاب لکه دوم با یک نامه شروع می شود؛ نامه و مدرکی سری از خانه نخست وزیر انگلستان دزدیده شده است. اهمیت این نامه به حدی است که اگر به دست دشمنان برسد، کل قاره اروپا درگیر جنگی تازه می شود. نخست وزیر و مسئول وزارت امور خارجه، به سراغ کارآگاه هولمز رفته و برای پیدا کردن نامه دست به دامان او می شوند. تحقیقات اولیه شرلوک هولمز و دکتر واتسون، آن ها را به خانه آقای هوپ، مسئول وزارت امور خارجه و همسر او می رساند.

در طی تحقیقات یک لکه خون روی یک فرش پیدا شده است. عجیب است که خون به کف زمین نفوذ نکرده است و عجیب تر اینکه یک لکه دوم در گوشه دیگری هم وجود دارد. این لکه باعث می شود هولمز متوجه شود که فردی همه آن ها را فریب داده است.

کتاب دومین لکه در یک پیش زمینه جالب تاریخی اتفاق می افتد: تعامل اتحادها، جریان اصلی سیاست های اروپا در طول قرن نوزدهم. در نهایت هولمز کشور خود را نجات نخواهد داد، بلکه صرفا زندگی زناشویی یک زن جوان را نجات می دهد.

در شروع کتاب دومین لکه این متن را می خوانیم:

6. پستچی همیشه دو بار زنگ می زند

در کتاب پستچی همیشه دو بار زنگ می زند خبری از ماجراهای پلیسی و کارآگاهی نیست و با قاتلانی بالفطره روبرو نیستیم بلکه جنایت از آدم های معمولی و ناشی نشات می گیرد. این کتاب نوشته جیمز ام کین است که خودش معتقد است کتاب جنایی-معمایی ننوشته است و صرفا رمانی عاشقانه است. با این حال این کتاب با داستانی پرشور و التهاب، خواننده را به عمق جنایتی می برد که با جزئیات از حواشی آن گزارش می دهد.

نیک و همسر زیبایش رستورانی در حومه شهر دارند و پایه های زندگی شان آنقدر سست است که با آمدن فردی جدید، کاملا متزلزل می شود. این تزلزل به خیانتی منجر می شود که حالا تنها راهش، خلاص شدن از شر نیک است!

پستچی همیشه دو بار زنگ می زند برای اولین بار سال 1934 منتشر شد. در این کتاب همه دروغ می گویند، چه آن جوانکی که برای تصاحب غذا دروغ می گوید و چه بعدتر کورا، همسر نیک برای پنهان کردن خیانتش. کین به حدی ماهرانه فضاها را خلق می کند که آلبر کامو شیفته اش می شود و می گوید برای کتاب بیگانه از او الهام گرفته است.

در قسمتی از کتاب پستچی دو بار زنگ می زند می خوانیم:

7. جنایت جردن

در کتاب جنایت جردن برای اولین بار در کتاب های ایرانی هم سر و کله یک کارآگاه پیدا می شود و جهت این کتاب جنایی-معمایی را طی می کند. این کتاب اولین رمان پلیسی علیرضا محمودی است. ماجرای این کتاب را از شرح نوشته های هوشنگ توانا در مورد پفراینده ای می خوانیم که اواخر خدمتش با آن روبرو می شود. پفراینده آقای همایون شمیم که در آپارتمان خیابان جردنش به قتل رسیده است و حالا هوشنگ توانا به دنبال گره گشایی از این قتل مرموز است.

در قسمتی از رمان جنایت جردن می خوانیم:

هفتمین نمایشگاه آنلاین خبرنگاران با عنوان دل به دریای کتاب بزن از 25 اردیبهشت تا 14 خردادماه برگزار می شود که در آن 81261 عنوان کتاب تا 80 درصد تخفیف به دوستداران کتاب عرضه می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1223

به "7 کتاب معمایی-جنایی برای آن ها که از باز کردن گره ها لذت می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 کتاب معمایی-جنایی برای آن ها که از باز کردن گره ها لذت می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید