اجرای آیین گره گشو شب های ماه رمضان در بوشهر

به گزارش مجله خزرکوه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: گره گشو آیینی قدیمی در بین مردمان این استان است که همه ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می گردد.

اجرای آیین گره گشو شب های ماه رمضان در بوشهر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر، محمدحسین ارسطوزاده امروز شنبه 20 اردیبهشت 99 در این باره، گفت: آیین گره گشو برگرفته از یک سنت قدیمی در میان هموطنان جنوبی به خصوص مردمان بوشهر است و به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او اضافه نمود: هر ساله در نیمه ماه مبارک رمضان هم زمان با فرا رسیدن شب ولایت کریم اهل بیت (ع)، این آیین برای گشایش و رهایی از مسائل برگزار می گردد. سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا در بعضی شهرستان ها با رعایت پروتکل های بهداشتی با شیوه ای دیگر برگزار گردید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر با اشاره به استفاده از لباس های رنگی و سنتی در این مراسم، افزود: گره گشو همیشه با شادی همراه بوده و خانواده هایی که به این سنت دیرینه آشنایی دارند، خود را آماده این مراسم می نمایند که با اشعاری به زبان فارسی و یا عربی همراه است و این اشعار همه دعایی خیری برای خانواده ها است.

محمد کنگانی مسئول انجمن سیراف پارس نیز در این باره گفت: در این آیین بچه ها و نوجوانان با در دست داشتن کیسه های رنگی پس از افطار در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) به خانه های مردم می فرایند و خانواده ها با شیرینی سنتی از آن ها استقبال می نمایند و آنان با دعای خیر محبت خانواده ها را پاسخ می دهند.

او اضافه نمود: سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا ما به خانه ها رفتیم تا بچه ها به خیابان نیایند و به جای شیرینی به آن ها کتاب اهدا کردیم تا فرهنگ کتاب خوانی را هم در این شرایط ترویج کنیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 568

به "اجرای آیین گره گشو شب های ماه رمضان در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای آیین گره گشو شب های ماه رمضان در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید