تکلیف یارانه دارو تعیین شد

به گزارش مجله خزرکوه، تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید نمود که یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی می رود که این یارانه به وسیله شرکت های بیمه به مردم پرداخت گردد.

تکلیف یارانه دارو تعیین شد

به گزارش خانه ملت، سیدرضا فاطمی امین با اشاره به بعضی مباحث در کشور در خصوص حذف ارز 4200 تومانی، گفت: ما موضوعی به نام حذف ارز 4200 تومانی در کشور نداریم، بلکه قرار است یارانه ای که اکنون به نهاده های دامی، تخم مرغ، لبنیات و ... تخصیص پیدا می نماید، به مصرف نماینده پرداخت گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه ای در کشور انجام گردد، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم به نهاده ها، آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت می نماید.

فاطمی امین بعلاوه در خصوص حدس ها در خصوص قطع یارانه تامین دارو در کشور، اظهار کرد: یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی پیش خواهد رفت که این یارانه به وسیله شرکت های بیمه به مردم پرداخت گردد و این موضوع یعنی کماکان حمایتی که باید از بیماران به ویژه اقشار خاص انجام گردد، ادامه خواهد داشت.

وزیر صمت تاکید نمود: این موضوع به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه دارو است و به نوعی یارانه به جای پرداخت به دارو، به مصرف نماینده نهایی تخصیص پیدا می نماید.

وی بعلاوه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای اجرای اصلاح نظام یارانه ای در کشور است، گفت: دولت 2 انتخاب پیش رو دارد، ابتدا اینکه فرایند موجود یعنی تخصیص ارز 4200 تومانی را ادامه دهد و دیگر آنکه فرایند اصلاح را در پیش بگیرد.

فاطمی امین اظهار کرد: وضع موجود مالی قابل ادامه دادن، نیست زیرا مشکلاتی را در بحث تامین بودجه و ایجاد کسری به وجود آورده و خواهد آورد، بنابراین فرایند کنونی باید اصلاح گردد اما قطعا اصلاح این فرآیند با چالش هایی روبرو خواهد شد که آسیب های بسیار کمتری نسبت به ادامه وضع موجود را به همراه خواهد داشت.

وزیر صمت اعلام کرد: برای مدیریت اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در کشور یک کارگروه منسجم به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و این کارگروه طی هفته چندین جلسه برگزار می نماید. در این راستا تمامی دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ شده اند و پیش بینی های لازم در این مورد اجرا شده است.

وی ادامه داد: دولت پیش بینی های لازم را در خصوص اصلاح یارانه ارز 4200 تومانی در کشور انجام داده تا این حد که اگر اصلاح قیمت نهاده های دامی اتفاق بیفتد، نقدینگی مرغداری ها، دامداری ها و عوامل فراوری با مشکل روبرو نخواهد شد.

فاطمی امین تاکید نمود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع پیش بینی نموده، نقدینگی نهاده واحدهای فراوریی تامین گردد تا دچار وقفه ای در کشور برای تامین کالاهای اساسی نشویم. خوشبختانه طی چند ماه گذشته ذخایر کشور در خصوص مواد اولیه از جمله کنجاله، سویا، روغن خام و نهاده ها به خوبی فراهم شده و جای هیچگونه نگرانی در خصوص کمبود کالا در کشور وجود ندارد.

اصلاح نظام یارانه ای به نحوی اجرا می گردد که عمده مردم نفع ببرند

وزیر صمت با بیان اینکه دولت این تصمیم را براساس بودجه سال 1400 اتخاذ نموده است، گفت: براساس بودجه امسال 8 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی طی 6 ماهه اول قرار داده شده بود و باید دولت در 6 ماهه دوم به سمت اصلاح این فرایند حرکت می کرد بنابراین ما نیز اکنون براساس قانون، اصلاح نظام یارانه ای را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با تاکید بر اینکه دولت آمادگی لازم برای انجام این کار را ایجاد نموده است، اعلام کرد: دولت هر زمان که احساس کند کار آماده شده، تغییر قیمت ها اتفاق خواهد افتاد تا با اجرای دقیق دستگاه های نظارتی و وجود ذخایر کالایی این کار با موفقیت انجام گردد.

فاطمی امین خطاب به مردم اظهار کرد: مردم نگران نباشند و با ما همراهی نمایند زیرا دولت پیش بینی های لازم را به طور کامل انجام داده و حتی نحوه پرداخت مبالغ نقدی و اقشار هدف را نیز معین نموده است، این طرح به نوعی اجرایی خواهد شد که عمده مردم از این اقدام نفع ببرند.

وزیر صمت در سرانجام تاکید نمود: این موضوع بدان معناست که دولت زمانی طرح اصلاح نظام یارانه ای را در کشور اجرایی می نماید که استقبالی نسبت به آن وجود داشته باشد، البته احتمال بروز بعضی نواقص در ابتدای کار وجود دارد که می توان آن را با همدلی و همراهی حل و فصل کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1516

به "تکلیف یارانه دارو تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف یارانه دارو تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید