رایزنی اسلام آباد با مقامات چینی و تردیدها درباره نقش مثبت پاکستان در صلح افغانستان

به گزارش مجله خزرکوه، در حالی که رئیس جمهور افغانستان در خصوص نقش مثبت پاکستان در فرایند صلح این کشور اظهار تردید نموده است اما مشاور امور بین الملل نخست وزیر پاکستان در ملاقات با وزیر خارجه چین در خصوص ادامه همکاری با دولت کابل به توافق رسیده است.

رایزنی اسلام آباد با مقامات چینی و تردیدها درباره نقش مثبت پاکستان در صلح افغانستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، دولت پاکستان باوجود اظهارات رئیس جمهور افغانستان پس از حملات هفته گذشته کابل، کوشش می نماید تا مذاکرات صلح بین دولت و طالبان افغانستان برگزار شودپ.

دولت پاکستان هفته گذشته پس از ملاقات با هیئت طالبان افغان، سرتاج عزیز مشاور امور بین الملل نخست وزیر پاکستان را برای گفت وگو در خصوص فرایند صلح افغانستان به چین اعزام کرد.

مقامات چین و پاکستان در این ملاقات به توافق رسیدند تا همکاریهای خود در فرایند صلح افغانستان با دولت کابل را ادامه دهند.

مشاور امور بین الملل نخست وزیر پاکستان، وانگ شی وزیر امور خارجه چین در این ملاقات، در خصوص اهمیت گروه چهارجانبه مذاکرات صلح افغانستان گفت وگو کردند.

در حالی که مشاور امور بین الملل نخست وزیر پاکستان برای شرکت در کنفرانس افزایش اعتماد سازی آسیا موسوم به سیکا به پکن سفر نموده بود اما، شرایط کنونی افغانستان را علاوه بر مسایل منطقه ای و بین المللی با مقامات عضو این کنفرانس مورد بحث قرار داده است.

هدف از تشکیل گروه چهارجانبه شامل مقامات ارشد چین، آمریکا، پاکستان و افغانستان، همکاریهای این کشورها در فرایند صلح افغانستان تحت رهبری دولت کابل بوده است.

گروه چهارجانبه تا به امروز چهار اجلاس برگزار نموده است اما باوجود کوشش های مقامات چهار کشور عضو، طالبان افغان برای شرکت در مذاکرات با دولت کابل متقاعد نشده است.

این در حالی است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته با انتقاد شدید از نقش پاکستان در فرایند صلح گفت: وی هیچ توقعی در خصوص پای میز آوردن طالبان افغان توسط پاکستان ندارد.

رئیس جمهور افغانستان در سخنان خود از پاکستان خواست تا عملیاتی علیه طالبان افغان انجام دهد.

به گفته اشرف غنی، گروه چهارجانبه تعهد نموده بود تا در صورت عدم شرکت در مذاکرات، عملیات علیه چنین عناصری انجام خواهد داد.

در پاسخ، وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای گفت که پای میز آوردن طالبان افغان تنها مسئولیت پاکستان نیست بلکه همه کشورهای عضو گروه چهارجانبه باید در این خصوص کوشش کند.

وزارت امور خارجه پاکستان همچنین از تداوم کوشش های خود برای برگزاری مذاکرات بین طالبان و دولت کابل نیز اطلاع داد.

پس از اظهارات تند رئیس جمهور افغانستان، اخباری در خصوص سفر هیئت مذاکره طالبان افغان به پاکستان نیز منتشر شدند که هدف آن نیز حل مسائل مهاجرین افغان، موضوعات مرزی، آزادی ملابرادر آخند و شماری از زندانیان افغان در پاکستان گفته شد.

اما، به گفته رسانه های پاکستانی، هیئت مذاکره دفتر سیاسی قطر برای آنالیز مذاکرات فرایند صلح به پاکستان سفر نموده بود.

از سوی دیگر، دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در خصوص سفر هیئت طالبان به اسلام آباد و احتمال گفت وگوی این هیئت با حکومت وحدت ملی، ضمن ابراز بی اطلاعی گفت: تا زمانی که پاکستان به تعهدات خود در توافقنامه چهار جانبه عمل نکند، نقش این کشور در فرایند صلح افغانستان بی تأثیر است.

وی اضافه نمود: در نشستهای چهارجانبه تصمیم گرفته شد که اگر گروهی به مذاکرات صلح حاضر نشود پاکستان علیه آن اقدام کند اما اکنون که بعضی گروه ها صلح نمی خواهند؛ دولت کابل از اسلام آباد می خواهد که براساس تعهدات خود، علیه این گروه ها اقدام عملی انجام دهد.

پس از حمله کابل و کشته شدن 64 تن همچنین زخمی شدن بیش از 300 نفر، رئیس جمهور افغانستان اعلام نموده بود که جنگ را با جنگ باید پاسخ داد.

اشرف غنی همچنین در انتقاد از پاکستان گفته بود که دیگر از این کشور برای یاری به فرایند صلح یاری نخواهد خواست.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 222

به "رایزنی اسلام آباد با مقامات چینی و تردیدها درباره نقش مثبت پاکستان در صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی اسلام آباد با مقامات چینی و تردیدها درباره نقش مثبت پاکستان در صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید