سهم اصناف و صنایع در فراوری پوشاک چقدر است؟

به گزارش مجله خزرکوه، تهران (پانا) - رئیس اتاق اصناف ایران از سهم 95 درصدی اصناف و پنج درصدی صنایع در فراوری پوشاک اطلاع داد.

سهم اصناف و صنایع در فراوری پوشاک چقدر است؟

به گزارش اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی در نشست آنالیز بازتاب اولین نمایشگاه بین المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته (تهران مدکس) اظهار کرد: با توجه به سهم بالای پوشاک در صنوف فراوریی و نیز فراوری 95 درصدی پوشاک در بخش اصناف و سهم 5 درصدی در صنایع، طی جلساتی که با مدیران مالی کشور و کارگروه مقابله با پیامدهای مالی کرونا داریم، همیشه بر اندازه خسارت وارده بر صنف پوشاک با شیوع بیماری کرونا تاکید نموده ایم. شیوع کرونا بیشترین اثر را در جهان بر اندازه مصرف پوشاک گذاشته است و کشور ما نیز مستثنی از این قاعده نیست. علاوه بر این که ما مسائل خاص کشور خودمان از جمله تحریم و نبود مواد اولیه را هم داریم.

وی گفت: واحدهای صنفی- فراوریی پوشاک، با کمترین هزینه برای دولت، تبلیغات حداقلی و کیفیت بالا در حال فعالیت هستند با وجود این گاهی تسهیلاتی به بنگاه های صنعتی که سهم کوچکی در فراوری پوشاک دارند، ارائه می گردد. این از جمله انتقاداتی است که به دولت و مجلس منتقل نموده ایم.

رئیس اتاق اصناف ایران بعلاوه در مورد الزامات اجرایی پیش رو در کارگاه های فراوریی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که کمتر به موضوع برندسازی پرداخته است. اتحادیه پوشاک و فعالان این حوزه، در مورد برندسازی آسیب شناسی نموده و راه کارهایی را ارائه دهند. ضمن این که همه می دانیم، بعضی از کشورها تمایل به استفاده از نیروی انسانی مقرون به صرفه و فراوری با کیفیت دارند که ضروری است فراوریی های ما آنالیز بیشتری بر این موضوع داشته باشند.

فعالیت 57 هزار و 404 فراوریی صنفی در حوزه پوشاک

محمد باقر مجتبایی، دبیر کل اتاق اصناف ایران نیز اظهار کرد: بر اساس آمارها، 230هزار و 315 واحد صنفی فراوریی و توزیعی مجاز به فعالیت در حوزه پوشاک داریم که از این تعداد، 57 هزار و 404 واحد، فراوریی و 172هزار و 911واحد، توزیعی هستند. ذکر این نکته نیز مهم است که تنها صنفی که حدود 95 درصد فراوری را در اختیار دارد، پوشاک است. بدیهی است، 100 درصد توزیع پوشاک نیز در بخش اصناف است.

وی اضافه نمود: با توجه به این جمع کثیر و تخصصی، فعالان حوزه پوشاک از آسیب دیده ترین گروه ها در دوره شیوع کرونا بوده اند و از جمله 14 گروه اصلی آسیب دیده از کرونا بر شمرده شده اند. با وجود این حمایتی از دولت دریافت ننموده اند. برای این که از برگزاری نمایشگاه تهران مدکس و این نشست نتیجه بهتری بگیریم فرم های نظرسنجی از سوی شرکت کنندگان تکمیل و با آنالیز آن، گزارشی از مطالبات معین صنف پوشاک تهیه و با فصل بندی مناسب به کمیسیون مالی مجلس و وزارت صمت ارائه خواهیم کرد.

صادرات 149 میلیون دلاری پوشاک در سال گذشته

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران به عنوان مجری نمایشگاه مدکس، نیز گفت: نزدیک 95 درصد فراوری پوشاک در بنگاه های کوچک و میانه است که پروانه کسب از اتحادیه ها دارند و تنها 5 درصد فراوری در بخش صنایع است که پروانه های بهره برداری می گیرند. با وجود این تبعیض و بی عدالتی موجب شده تا تسهیلات بانکی به آن 5 درصد داده گردد. بنابراین از مجلس انتظار داریم که مانع از این تبعیض گردد. هرچند تامین تسهیلات، مطالبه اصلی ما نیست و بزرگترین مطالبه ما تامین مواد اولیه است.

وی اضافه نمود: در نمایشگاه تهران مدکس، حدود 100 فراوری کننده شرکت کردند که سطح کیفی فراوریات ملی را نشان داد. همین کیفیت موجب شد تا در سال گذشته بدون حمایت دولت، 149 میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که البته این تبادل ریالی بوده است. یعنی از کشورهای همسایه به ایران آمدند و از بنگاه ها خرید کردند. این صادرات طبق روال قانونی نبوده است. اما با وجود تامین پارچه و مواد اولیه گران قیمت از سوی فراوریکنندگان ایرانی، باز هم قیمت تمام شده برای کشورهای همسایه مناسب بوده است.

به گفته این مقام صنفی دو کشور همسایه از فعالان صنف پوشاک ایران دعوت نموده اند تا در این کشورها نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم که از مجلس و دولت انتظار حمایت در تحقق این امر را داریم.

بر اساس این گزارش، در این نشست، فعالان صنف پوشاک بر مواردی از جمله تامین مواد اولیه با کیفیت و سرعت بخشیدن به ترخیص اقلام وابسته به پوشاک، ضرورت پیوند طراحان و فراوریکنندگان، فراهم آوردن شرایط حضور در نمایشگاه های بین المللی، آموزش نیروی انسانی و … تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1418

به "سهم اصناف و صنایع در فراوری پوشاک چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم اصناف و صنایع در فراوری پوشاک چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید