فقر ویتامین دی خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

به گزارش مجله خزرکوه، در سراسر دنیا در حدود یک میلیارد نفر در معرض سطوح ناکافی ویتامین دی در خون شان هستند. برآورد می گردد که 40 تا 75 درصد از تمام بزرگسالان دچار کمبود ویتامین دی باشند. این ویتامین یکی از مهمترین ویتامین هایی است که در رژیم غذایی ما به اندازه کافی موجود نیست. ویتامین دی از راه مصرف بعضی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می گردد. احتیاج روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ 10 میکروگرم یا حداکثر 2000 واحد در روز و در دوران کودکی و پیری این اندازه بالاتر است.

فقر ویتامین دی خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

منابع ویتامین دی از این قرارند:

آفتاب: تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می گردد که ماده ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین دی تبدیل گردد. افراد با پوست روشن تر نسبت به تیره ترها می توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده اند احتیاج خود به این ویتامین را تامین نمایند.

منابع گیاهی: قارچ، غلات و بعضی سبزیجات و میوه جات.

منابع حیوانی: کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین.

منابع لبنی: با مصرف لبنیات غنی شده با ویتامین دی. در حال حاضر بسیاری از انواع شیر و ماست با ویتامین دی غنی سازی شده اند. برای افرادی که بیشتر در منزل به سر می برند یا در مناطقی زندگی می نمایند که نور آفتاب کمتر از حد مطلوب است، می توانند با مصرف لبنیات، ویتامین دی مورد احتیاج را جذب نمایند. نوشیدن شیر غنی شده با ویتامین دی یک راه آسان برای افزایش این ویتامین در بدن است. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف شیر خطر بروز بسیاری از بیماری ها از جمله ابتلا به سرطان ها یا فشار خون و ... را کاهش می دهد. از آنجایی که یکی از راه های جذب کلسیم در بدن به وسیله ویتامین دی می باشد، جذب بهتر و سریع تر کلسیم در شیر و ماست از جمله مزایای استفاده از لبنیات غنی شده می باشد.

در اینجا بعضی از شایع ترین بیماری های مرتبط با فقر ویتامین دی بیشتر معرفی شده اند:

بیماری قلبی: افراد مبتلا به فقر ویتامین دی، 32 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. ویتامین دی به بهود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یاری می نماید.

بیماری التهابی روده: مطالعات اجرا شده در اروپا و ایالات متحده ارتباط بین سطوح پایین ویتامین دی و اندازه بالای ابتلا به بیماری های التهابی روده را نشان داده است. بیماری التهابی روده در جمعیتی که کمترین اندازه نور خورشید را دریافت می نمایند، بیشتر است.

زوال عقل و آلزایمر: بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین دی هستند، 53 درصد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

بیماری کلیوی: یک مطالعه نشان داده کسانی که دچار فقر ویتامین دی هستند، دو برابر بیشتر در معرض آلبومینوری یا آلبومین بالا در ادرار قرار دارند. آلبومینوری از نشانه های اولیه آسیب کلیوی است.

پوکی استخوان: ویتامین دی از آنجا که منجر به جذب کلسیم و فسفات از رژیم غذایی می گردد، به طور مستقیم با پوکی استخوان ارتباط دارد. کمبود این ویتامین منجر به دردهای استخوانی و پوکی استخوان می گردد و خطر شکستگی های استخوانی را چند برابر می نماید.

دیابت نوع 2: مطالعات حاکی از آنند که قرار گرفتن روزانه 20 دقیقه در معرض نور خورشید و یا استفاده از مکمل های ویتامین دی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

اختلال در نعوظ: اگرچه اختلال در نعوظ می تواند ناشی از دیابت و سرطان پروستات ایجاد گردد ولی مطالعات نو نشان داده اند که موارد شدید اختلال در نعوظ با سطوح بسیار پایین ویتامین دی رابطه مستقیم دارد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1321

به "فقر ویتامین دی خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر ویتامین دی خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید