فکر پیری چه تاثیری بر فرایند پیر شدن دارد؟

به گزارش مجله خزرکوه، یک رواندرمانگر گفت: عوارض افکار منفی و پیش زمینه سازی ذهن برای ورود به دوره سالمندی به مانند یک بحران و یا فاجعه طبیعی می تواند جسم را پیش از موعد ناتوان و از کار افتاده و فرتوت کند.

فکر پیری چه تاثیری بر فرایند پیر شدن دارد؟

به گزارش، سارا اکبرزاده با بیان اینکه ذهن و جسم در احساس پیری تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند، اضافه کرد: این تاثیرگذاری را در واقع پیش زمینه سازی می نامند. سالمندی، یکی از مراحل طبیعی زندگی است و راهی برای رهایی از آن وجود ندارد. اما پیش زمینه سازی نشان می دهد اگر فردی مدام به دوران سالخوردگی خود و عوارض آن بیاندیشد، جسم آن زودتر از آنچه باید و شاید، به ناتوانی دچار خواهد شد و همچنین اگر تحرک لازم و کافی نداشته باشد، ذهن نیز پیری زودرس را تقویت خواهد نمود.

وی ادامه داد: هر چقدر رفتار و شناخت فرد نسبت به دوره سالمندی یا با بکار بردن عنوان یا کلماتی که با پیری مانند فراموشکاری، موی خاکستری و سفید، چین و چروک، کهولت و پشت خمیده، همراه و تکرار گردد، بدون اینکه خود متوجه باشد، سرعت رسیدن به دوره از کار افتادگی و به دنبال آن کهنسالی را شتاب خواهد بخشید.

وی با بیان اینکه مثبت اندیشی فرد یا افراد را در هر شرایط و سنی انعطاف پذیر می نماید، گفت: برای مقابله با مسائل بویژه در دوره سالمندی، انعطاف پذیری می تواند به یاری این دسته افراد بیاید. افراد منعطف قدرت حل و فصل بحران و آسیب را دارند و بهتر با بحران یا آسیب دیدگی برخورد می نمایند.

اکبرزاده توضیح داد: چنانچه فردی دوره پیری را به مانند یک بحران و یا فاجعه طبیعی در ذهن خود تلقی و روز ها و حتی سال ها با این افکار منفی سپری کند، به احتمال بسیار این افکار و اندیشه های منفی نه تنها ایجاد استرس و بر روی بدن فرد تاثیر مخربی خواهد گذاشت، بلکه موجب می گردد روی چهره نیز خطوط نگرانی و دلواپسی نقش ببندند.

این رواندرمانگر با بیان اینکه تفکر مثبت موجب رشد و پیشرفت زندگی فرد سالمند می گردد، اضافه کرد: تحقیقات نشان داده که تفکر مثبت، علاوه بر خنده روزانه، موجب می گردد که میزان ماده شیمیایی اندورفین که در بدن موجب ایجاد احساس خوب می گردد، نیز بالا برود که این امر احساس جوانی و سرزندگی را در فرد رقم می زند.

وی ادامه داد: تفکر مثبت موجب می گردد که افراد بیشتری به سمت آن جذب شوند، زیرا هر کسی دوست دارد نزد فردی باشد که شاد و شاداب است.

این رواندرمانگر با بیان اینکه برای تاثیر ذهن و فکر مثبت، تلقین بسیار موثر است، اضافه کرد: البته مطمئنا خیلی سخت است که در شرایط سالمندی، لبخند بزنید، اما تحمل کنید و این کار را ادامه دهید، آن وقت خواهید دید که چه اتفاق و تاثیر عمیقی در فرایند زندگی رخ خواهد داد.

اکبرزاده گفت: افراد سالمند تا جایی که می توانند سعی نمایند با آدم های مثبت و خوش اخلاق معاشرت داشته و به سراغ آن ها بفرایند، زیرا احساسات و اخلاق خوش، قابل سرایت است. سالخوردگانی که به این توصیه ها عمل نمایند، شاداب تر و جوان تر به نظر می رسند.

وی اضافه کرد: شادابی افراد سالخورده تاثیر شگرفی در حس جوان ماندن آنان دارد. مراقبت های پوستی از قبیل مرطوب نگاه داشتن آن و قرارگرفتن بدن در معرض نور خورشید از جمله توصیه های مطرح در این زمینه است. در مجموع توجه به وضع جسمی در کنار نوع تغذیه و سلامت پوست و ظاهر نقش بسزایی در احساس جوان ماندن دارد، اما کلید اصلی همان داشتن حس خوب و شادی است.

اکبر زاده ادامه داد: فرد سالمند برای اینکه به سمت افسردگی و روان پریشی کشیده نگردد احتیاج است به طرف افراد انعطاف پذیر سوق داده گردد. مشاوران و روانپزشکان معتقدند با مثبت اندیشی و خوشبینی نه تنها می توان رشد کرد بلکه در مواجهه با وقایع وحشتناک و اضطراب برانگیز، می توان به پاداش های کوتاه مدت و بلندمدت از قبیل مدیریت استرس، کاهش افسردگی و ایجاد مهارت های مقابله ای در برابر شرایط بحرانی، دست پیدا کرد.

منبع: ایرنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 206

به "فکر پیری چه تاثیری بر فرایند پیر شدن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فکر پیری چه تاثیری بر فرایند پیر شدن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید