قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

به گزارش مجله خزرکوه، آسانسورها وظیفه انتقال افراد و وسائل را به طبقات بالا برعهده دارند. در گذشته فقط شرکت ها از آسانسور برای حمل بار استفاده می کردند اما رفته رفته این وسیله راه خود را به خانه ها باز کرد. ساکنین شهرها بخاطر کمبود فضا مجبور به ساخت ساختمان هایی با طبقات زیاد شدند و وجود آسانسور دسترسی به طبقات بالا را راحت کرد. حال که این عضو آپارتمان علت وجودی خود را اثبات کرد نحوه استفاده از آن سبب مسائلی شد. بعضی بخاطر استفاده ناصحیح از آسانسور به آن آسیب زدند و بعضی نیز با سرو صدای آن مشکل داشتند. این مسائل و مسائل دیگر سبب شد تا قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان بصورت عرف و قوانین بوجود آید. در این مقاله با کلیه قوانین و عرف های استفاده از آسانسور آشنا می شوید.

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

آسانسور مانند سایر قسمت های مشترک آپارتمان بخشی از ساختمان محسوب می گردد . آسانسور وظیفه انتقال افراد و بار به طبقات بالا و پایین را دارد که امروزه هنگام خرید یا اجاره آپارتمان بسیار مورد توجه قرار می گیرد. قوانین آپارتمان نشینی از بدو به وجود آمدن سعی نموده اند تا مسائل همسایگان و ساکنین را در یک مجموعه مسکونی رفع کنند. با ورود آسانسور به ساختمان قوانین نیز به آن ورود نموده و مسائل ناشی از آن را پوشش می دهند.

قوانین آسانسور در آپارتمان

- قانون استفاده از آسانسور و پرداخت هزینه آن

ماده 23 قانون تملک آپارتمان ها صریحا به موضوع آسانسور پرداخته است و بیان می دارد که در خصوص استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. این قانون بدان جهت بوجود آمد که ساکنین طبقه اول یا همکف ادعا داشتند که عبور و مرور آنها منوط به آسانسور نیست و نیازی به آن ندارند ، پس چرا باید هزینه تعمیر و نگه داری آن را پرداخت کنند. این قانون به یاری سایر ساکنین آمد تا از حقوق آنان دفاع کند بدین صورت که قسمت های مشاع و هزینه های آن برعهده همه ساکنین است و علت استفاده نکردن از آن نمی تواند ادله ای بر عدم پرداخت هزینه آن باشد.

- قانون خالی بودن واحد مسکونی و پرداخت شارژ آسانسور

آنچه در ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها آمده است درباره تمام قسمت های مشاع ساختمان است و پرداخت حق شارژ ساختمان ها به صورت ماهانه الزامی است . این الزام با استفاده یا عدم استفاده از بخش های مشاع ، تأثیری پرداخت و یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. در واقع باید گفت آنچه که در این ماده به آن اشاره شده الزام همه مالکان یا ساکنین است و نمی توان گفت چون مالکی واحدی خالی از سکنه دارد موظف به پرداخت هزینه های ساختمان نیست. قسمت های مشاع ساختمان با مالکین و یا مستاجران سرو کار دارند و بودن یا نبودن ایشان تاثیری در هزینه های شارژ ندارد.

- قانون حمل بار با آسانسور

شاید برای شما هم رخ داده باشد که سرایدار ساختمان از حمل بعضی وسائل به وسیله آسانسور جلوگیری کند. این بدان معناست که نمی توان هر وسیله ای را با آسانسور جابه جا کرد. علت این امر آن است که امکان دارد به آسانسور آسیب برسد. به طور کلی چنین مواردی در ساختمان ها بنا به نظر هیئت مدیره ساختمان بستگی دارد ولی از نظر قانونی، مطابق ماده 56 ، اسباب کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله های ناشی از تعمیرات به وسیله آسانسور ممنوع است و سرایدار ساختمان موظف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود. اما می توان با توافق و رضایت مدیر ساختمان به حمل بار در آسانسور پرداخت. نکته اینجاست که بیشتر از همه بحث وزنی می باشد که به وسیله یک آسانسور حمل می گردد. اگر آسانسور برای وزن خاصی ساخته شده باشد بیشتر از آن وزن می تواند آسیب جدی به آسانسور وارد کند. در چنین مواردی مدیر وظیفه نظارت بر بارهای حملی آسانسور دارد.

- قانون بازرسی آسانسور در ساختمان

آسانسور در عین سادگی و سهولت استفاده بسیار خطر آفرین است. به همین خاطر باید بصورت دوره ای مورد بازرسی قرار بگیرد. معمولا مدیران ساختمان باید شرکت فراوری و نگهداری آسانسور جهت بازرسی و تعمیر آن قرارداد دارند. این مدیران بصورت دوره ای از شرکت می خواهند تا آسانسور را بازدید کند. ماهیانه یک بار یا حد الامکان هر یک و نیم ماه یکبار برای بازدید و آنالیز عملکرد و ایمنی آسانسور مناسب است. در بخشی از مقررات ملی ساختمان، به این موضوع اشاره شده است که بازرسی دوره ای آسانسور ها در هر ساختمان را تایید می کند. در طول فرآیند بازرسی مدیران ساختمان وظیفه دارند دستگاه را از سرویس خارج کنند و این خبر را به وسیله نصب اعلامیه روی تمامی درهای آسانسور، به ساکنان ساختمان اطلاع دهد تا مبادا مسئله ای برای ایشان بوجود آید.

- قوانین نصب آسانسور

نصب آسانسور در یک ساختمان تابع قانون خاصی نیست اما عرف خاصی را دنبال می نماید. بدین صورت که باید دید آیا مکانی برای نصب آن در موقع ساخت در نظر گرفته شده است یا نه؟ معمولا آپارتمان هایی با تعداد طبقات بیشتر از 3 یا 4 باید آسانسور نصب کنند. این بدان جهت است که به دسترسی ساکنین طبقات بالا یاری کند. حال اگر در موقع ساخت بخشی از ساختمان برای تعبیه آسانسور در نظر گرفته نشده باشد باید موافقت تمام مالکین و ساکنین را برای نصب آن به دست آورد. این بدان جهت است که تصمیم یک یا چند مالک نمی تواند دستاویزی برای تجاوز به حق سایرین باشد. هزینه نصب آسانسور همانطور که گفته شد باید به وسیله همه پرداخت گردد اما این که این هزینه بر دوش مالک یا مستاجر است مسئله ای ست که به وسیله توافق یا قوانین مربوط حل و فصل می گردد.

پرداخت هزینه تعمیر و نگه داری آسانسور در شارژ ساختمان

شارژ آپارتمان هزینه هایی می باشد که برای قسمت های مشاع ساختمان پرداخت می گردد این شارژ به وسیله ساکنین و مالکین باید پرداخت گردد. شارژ ساختمان طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها بر اساس متراژ واحد مشخص می گردد. گاها نیز هزینه هایی که با متراژ واحد مرتبط نیست به صورت مساوی میان واحدها تقسیم می گردد. هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور نیز جز آن دسته از هزینه هایی می باشد که ربطی به متراژ واحد مسکونی ندارد و تمامی واحد ها یک مبلغ یکسان را پرداخت می کنند.

پرداخت هزینه آسانسور در چه مواردی با مالک است و در چه مواردی با مستاجر

قانون استفاده از آسانسور برای تمام ساکنین یکسان است. پرداخت شارژ ماهیانه ساختمان شامل هزینه های آسانسور نیز می باشد. حال باید بدین نکته دقت کرد که در زمینه مالک و مستاجر هزینه ها به دو بخش کلی و جزئی تقسیم می گردد. در اینجا باید دقت کرد که بعضی از هزینه های آسانسور کلی است و باید مالک آن را بپردازد. مثلا در ساختمانی اگر بخواهند برای اولین بار آسانسور نصب کنند یا نوع آسانسور را عوض کنند هزینه این بخش با مالک است. اما هزینه بازرسی و تعمیر جزئی آسانسور که بصورت ماهیانه در شارژ ساختمان لحاظ می گردد با مستاجر می باشد.

مسئول پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری آسانسور درآپارتمان

آسانسور جز قسمت مشاعات و منصوبات ساختمان است. در یک آپارتمان هر بخشی که جز اختصاصات واحد ها نباشد مشاع محسوب می گردد. مثلا راهرو یا آسانسور یا پارکینگ و غیره. به همین علت بخش مشاعات زیر نظر مدیر ساختمان اداره می گردد. هزینه های نگهداری و تعمیر آسانسور نیز باید به وسیله این مسئول پرداخت گردد. مدیر وظیفه دارد این هزینه ها را در شارژ ماهیانه ساختمان لحاظ کند و از ساکنین اخذ نماید. از آنجایی که مجمع عمومی مرجع تصمیم گیری درباره هزینه ها می باشد می تواند فرمول و یا روش خاصی برای تقسیم هزینه های آسانسورها مشخص کنند و مطابق آن مدیران وظیفه اخذ شارژ ساختمان را از ساکنین دارند.

مسئول جبران خسارت وارد شده به آسانسور

اگر در ساختمان یکی از ساکنین به آسانسور و هر یک از اموال عمومی خسارتی وارد که آن ساکن یا واحد موظف می باشد بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان و قانون آسانسور در آپارتمان ها خسارت وارد شده را جبران نماید. علت این امر آن است که هزینه خسارت وارده بر عهده ضرر دهنده است و هر کسی مسئول کاری ست که انجام داده است.

تأثیر نصب آسانسور بر افزایش قیمت واحدها

همانطور که گفته شد آسانسور جز منصوبات ساختمان است و باید برای ساختمان هایی با طبقات زیاد مورد استفاده قرار بگیرد. این سهولت در دسترسی به طبقات بالا سبب شده است تا بر قیمت واحد مسکونی تاثیر بگذارد. یک ساختمان با آسانسور نسبت به ساختمان های بدون آسانسور از قیمت متراژی بیشتری بهره می برد. حال آن که هزینه های نگهداری و تعمیر آسانسور نیز در مبلغ شارژ آن اضافه می گردد. افزایش قیمت معمولا بر واحد های بالاتر بیشتر اعمال می گردد و واحد های زیرین یا همکف کمتر آن را حس می کنند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات بالا باید گفت امروزه استفاده از آسانسور در ساختمان ها عمومیت یافته است. برای همین در استفاده از آن قوانینی نیز تهیه شده است. در گذشته که ساختمان ها به ندرت به سه طبقه میرسید آسانسور قابل استفاده نبود و از طرفی هزینه های آن بسیار بالا بود. اما در عصر کنونی دیگر کمتر ساختمانی ساخته می گردد که کمتر از 4 طبقه باشد و آسانسور نداشته باشد. راحتی استفاده از آسانسور و حمل بار در طبقات باعث شده است تا بسیاری از مردم در طرح های ساختمانی خود حتما برای نصب آسانسور نیز مکانی را در نظر بگیرند. عرف و قانون به یاری مردم آمده است و پس از نصب آسانسور به تبیین قوانین آن پرداخته است. مالکان و ساکنین باید به سراغ این قوانین و موارد عرفی رفته و رفتار خود را با آن منطبق کنند تا بتوانند براحتی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

با رشد روز افزون جمعیت و حمل انسان به وسیله آسانسورها در ساختمان ها هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور ها نیز بخشی از هزینه هایی می باشد که به وسیله ساکنین باید پرداخت گردد. می توان به این هزینه ها اعتراض کرد و مجمع عمومی ساختمان در خصوص آن تصمیم گیری کند اما فرار از این هزینه ها ممکن نیست چرا که در عصر حاضر هیچ کس حاضر نیست بخاطر مبلغی از راحتی خود بگذرد.

پیشنهاد

نرم افزار مدیریت ساختمان خبرنگاران در زمینه آسانسور با ارتباط مستقیم ساکنین و مدیران می تواند مسائل ایشان را مرتفع کند و متخصصینی که در اختیار دارد در سریع ترین زمان به یاری مدیران برسد. مدیران می توانند در خبرنگاران با مجرب ترین شرکت ها و متخصصان در زمینه آسانسور ارتباط برقرار کنند و از ایشان یاری بگیرند. اپلیکیشن خبرنگاران با امکانات بی نظیری که در زمینه مدیریت و اعلان های مدیران دارد می تواند سریعا مسائل را به ساکنین انتقال دهد.

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1655

به "قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید