نگران سَمی بودن محصولات کشاورزی باشیم؟

به گزارش مجله خزرکوه، به گزارش خبرنگاران، چقدر نگران سَمی بودن محصولات کشاورزی باشیم؟

نگران سَمی بودن محصولات کشاورزی باشیم؟

به نقل از ایسنا، ناصر مرادی، رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه هم مقدار سموم و هم نیترات حاصل از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی ما نسبت به استانداردهای جهانی کمی بالاتر است، افزود: این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از اصلی ترین آنها عدم آگاهی و اطلاع کشاورزی از مقدار و دوز مناسب مصرف سموم و کودها است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته از سموم تازه و مدرنی استفاده می گردد که بعد از مدت مشخصی و تا زمان برداشت محصول کشاورزی حذف می گردد و دیگر مسئله ای برای سلامت محصول کشاورزی ایجاد نمی کند و ما هم باید به سمت استفاده از این سموم دفع آفات که ماندگاری کم و مشخصی دارند، حرکت کنیم.

مرادی تاکید نمود: متاسفانه سمومی که اکنون در ایران استفاده می گردد از این نوع نیست و بعضی از این سموم وارداتی که عمده آنها نیز از چین می آید، روی محصولات کشاورزی ماندگاری دارد.

کوشش برای فراوری بیشتر محصول در اراضی کشاورزی

وی یکی دیگر از دلایل بالا بودن مقدار نیترات و سموم در محصولات کشاورزی را کوشش برای فراوری بیشتر محصول در اراضی کشاورزی دانست و اظهار داشت: در بعضی استان ها کشاورزانی از استان های دیگر اراضی زراعی را اجاره می نمایند و برای اینکه فراوری بیشتری داشته و سود بالاتری ببرند، مقدار استفاده استاندارد از سموم و کودها را رعایت نمی نمایند که این فرایند هم نگرانی درباره سلامت محصولات کشاورزی را افزایش می دهد و هم باعث آلودگی آب و خاک خواهد شد.

مرادی تاکید نمود: این مسائل در محصولاتی مانند صیفی جات و سبزیجات بیشتر وجود دارد.

نگران آلودگی همه محصولات نباشید

وی افزود: با وجود همه این موارد نمی توان گفت تمام محصولات کشاورزی که در کشور فراوری می گردد آلوده است و باید نگران باشیم، زیرا مزارع زیادی داریم که تمام محصولات فراوریی آنها ارگانیک است.

رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه عمده محصولات کشاورزی فراوریی ایران بر اساس استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان حفظ نباتات کشور کاملا سالم و مورد تایید است، یاداور شد: این استانداردها در کشورهای مختلف فرق دارد و بعضی کشورهای دیگر که واردنماینده محصولات ما هستند سخت گیری بیشتری نسبت به مقدار سموم و کودها دارند.

مرادی گفت: با این وجود ضروری است نهادهای متولی از جمله وزارت بهداشت، استاندارد، حفظ نباتات و… نظارت بیشتری بر محصولات کشاورزی داشته باشند تا دیگر نگرانی از این بابت برای مردم وجود نداشته باشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1586

به "نگران سَمی بودن محصولات کشاورزی باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگران سَمی بودن محصولات کشاورزی باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید