چرا باید ازخوردن نوشابه های رژیمی پرهیز کنید؟

به گزارش مجله خزرکوه، تولیدنمایندگان نوشابه های رژیمی ادعا می نمایند که این نوع نوشابه ها جایگزین های مناسبی برای نوشابه های معمولی هستند، زیرا در تولیدشان به جای قند از آسپارتام استفاده می گردد. اما محققان عقیده دیگری دارند و در طول آنالیز های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف نوشیدنی های حاوی این شیرین نماینده مصنوعی، خطراتی جدی برای سلامت خواهد داشت.

چرا باید ازخوردن نوشابه های رژیمی پرهیز کنید؟
متأسفانه غذاها و نوشیدنی هایی که ما بیشتر از همه دوست داریم، اغلب همان هایی هستند که می توانند آسیب های زیادی به بدن ما وارد نمایند. همه ما می دانیم که نوشابه برای ما مضر است اما برخلاف انتظار، نوشابه رژیمی هم دارای مواد مضر بسیاری است که به مسائل سلامتی متعدد مرتبط دانسته شده اند. در حقیقت نوشابه رژیمی ابدا هیچ گونه ارزش تغذیه ای ندارد.

اینها مسائل عمده ای هستند که مواد موجود در نوشابه رژیمی می توانند ایجاد نمایند.

آسمبنزوات سدیم موجود در نوشابه که به عنوان نگهدارنده به کار می رود، با ابتلا به آسم مرتبط است. آیا می دانستید که هر روز 11 نفر به خاطر آسم فوت می نمایند؟ این ماده تشکیل دهنده مضر می تواند باعث راش های پوستی دردناک و خارش دار نیز گردد.

دیابتاگر اندازه زیادی نوشابه رژیمی می نوشید، ممکن است خطر ابتلا به دیابت تان را تا 90 درصد افزایش دهید. دیابت، یک مشکل سلامتی است که کنترل آن سخت است و اگر به خوبی درمان نگردد، شدت آن به سرعت افزایش خواهد یافت.

بیماری قلبینوشابه رژیمی حاوی شیرین نماینده های مختلف است که خطر ابتلای شما را به سندروم متابولیک افزایش می دهند. این بیماری به نوبه خود، باعث افزایش شانس ابتلای شما به دیابت و بیماری های قلبی می گردد. بیماری قلبی، یکی از علل اصلی مرگ ومیر است.

چاقینوشابه رژیمی به شدت با مقدار بالای چاقی مرتبط است. آنهایی که نوشابه رژیمی می نوشند، 70 درصد بیشتر محتمل است که دچار افزایش سایز دور کمر شوند و این احتمال در آنهایی که به دفعات زیاد از نوشابه رژیمی استفاده می نمایند، 500 درصد بالاتر است.

زایمان زودرساگر زنان باردار نوشابه رژیمی مصرف نمایند، احتمال زایمان زودرس شان تا حد زیادی افزایش می یابد. زایمان زودرس می تواند مسائلی برای نوزاد و بعلاوه عوارضی برای مادر ایجاد کند.

مسائل باروریقوطی هایی که نوشابه های رژیمی اغلب در آنها ریخته می شوند، حاوی BPA هستند؛ یک ماده شیمیایی که با ابتلا به سرطان مرتبط است. این ماده در ظروف پلاستیکی مانند بطری شیر بچه ها و بطری های آب نیز وجود دارد. این ماده برای سیستم غدد درون ریز شما بسیار خطرناک است و باعث ایجاد مسائل باروری می گردد.

مسائل کلیهمقدار اسید فسفریک موجود در نوشابه ها بسیار زیاد است که می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و مسائل دیگری در کلیه های شما گردد. آسیب به عملکرد کلیه می تواند به دیالیز یا حتی پیوند کلیه منجر گردد.

پوکی استخواناسید فسفریک علاوه بر مشکل کلیوی می تواند به تجزیه استخوان های شما و در نتیجه به پوکی استخوان منجر گردد. دلیلش این است که فسفر، کلسیم استخوان ها را می گیرد و آنها را به وسیله ادرار دفع می نماید. بدون کلسیم کافی، استخوان های شما شنماینده تر می شوند.

پوسیدگی دندانسطوح بالای اسیدها مانند اسید فسفریک در نوشابه، مینای روی دندان های شما را حل خواهد نمود و به پوسیدگی دندان و در پی آن، ازدست دادن دندان منجر می گردد. اگر پوسیدگی به اعصاب و ریشه ها در پایه دندان های شما برسد، دندان آسیب دیده ازبین می رود و آبسه ایجاد می گردد.

سرطان زاهانوشابه رژیمی، پر از مواد سرطان زا مانند رنگ کارامل، فرمالدئید و بنزوات پتاسیم است. تمام این مواد شیمیایی با مقدار بالای ابتلا به انواع سرطان های مختلف مرتبط اند و معمولا در نوشابه های رژیمی وجود دارند.1

تاری چشمبعضی از دردهای چشمی، اختلالات دید و خشکی چشم ممکن است در نتیجه مصرف آسپارتام باشد. این شیرین نماینده مصنوعی از فنیل آلانین، اسید آسپارتیک و متانول ساخته شده است. به عقیده متخصصان متانول برای شبکیه چشم و عصب بینایی خطرناک است و باعث بروز اختلالات بینایی می گردد. توجه داشته باشید هر ماده غذایی یا نوشیدنی حاوی آسپارتام که به مدت طولانی و در معرض گرما نگهداری شده باشد به دلیل تجزیه ترکیبات آن برای چشم ها سمی خواهد بود.

سردرد و میگرنسردرد و میگرن در اثر بعضی از عوامل تحریک نماینده به وجود می آید. بیشتر این تحریک نماینده ها در مواد غذایی مختلف مانند شکلات تلخ، پنیرهای چرب و... وجود دارد. محققان موسسه مایوکلینیک آمریکا به این نتیجه رسیده اند که آسپارتام نیز یکی از عوامل محرک سردرد و میگرن است. مقدار کمی از این شیرین نماینده مانند کافئین، باعث ایجاد سردرد خواهد شد و پزشکان معتقدند که این عامل محرک باید کاملا از ترکیبات نوشیدنی ها و مواد غذایی حذف گردد. اگر شما نیز از قربانیان میگرن یا هر نوع سردردی هستید، حواس تان به ترکیبات مواد غذایی مصرفی تان باشد و حتما از مصرف مواد غذایی حاوی آسپارتام خودداری کنید.

افزایش افسردگینتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که آسپارتام اثرات منفی روی افراد مبتلا به افسردگی داشته است. این شیرین نماینده می تواند باعث تشدید علائم افسردگی و وخیم شدن حالت های روحی افراد گردد. اگر افسرده هستید، دور مواد غذایی حاوی آسپارتام را خط قرمز بکشید. البته خبر خوب این که این شیرین نماینده باعث بروز علائم افسردگی نمی گردد، اما علائم آن را تشدید می نماید.

التهاب و درد مفاصلمحققان آمریکایی گزارش های زیادی از آغاز التهاب و درد مفاصل بعد از مصرف آسپارتام دریافت نموده اند. بدن بعضی افراد به این ترکیبات حساسیت دارد و برای مقابله با ترکیبات شیمیایی موجود در این شیرین نماینده ها، واکنش های آلرژیک نشان می دهد. در نتیجه بعد از مصرف این شیرین نماینده ها مفاصل ملتهب و دردها نیز آغاز می شوند. فرقی نمی نماید به این ترکیبات حساسیت داشته باشید یا نه! برترین کار برای حذف یکی از عوامل درد مفاصل پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی است. اگر از التهاب و درد مفاصل رنج می برید، از مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی شیرین نماینده های مصنوعی خودداری کنید.

افزایش مشکل معدهزمانی که در اوایل دهه 80 میلادی آسپارتام وارد بازار شد و در ترکیب اصلی نوشابه ها نهاده شد، اداره کنترل محصولات غذایی فرانسه شکایت های زیادی درباره عوارض جانبی ناشی از مصرف محصولات غذایی حاوی این شیرین نماینده دریافت کرد. گرفتگی عضلات معده به عنوان یکی از ناراحتی های اصلی مخصوصا در سال اول فروش این محصولات به ثبت رسید. امروزه نیز افراد زیادی که از گرفتگی عضلات شکمی و معده درد رنج می برند، اظهار می نمایند که با حذف محصولات غذایی حاوی شیرین نماینده های مصنوعی به ویژه آسپارتام، علائم بیماریشان بهبود می یابد.

حساس شدن گوشمحققان تا به امروز حدود 90 گونه از علائم مربوط به مصرف آسپارتام را شناسایی نموده اند. ناشنوایی، وزوزگوش و تحمل نداشتن سروصدای اطراف جزو بعضی از علائم ناشی از مصرف آسپارتام محسوب می گردد. در وزوزگوش، فرد مبتلا حتی در نبود صدای خارجی نیز سروصدای غیرطبیعی در گوش خود احساس می نماید. محققان مشاهده کردند افرادی که نوشیدنی های رژیمی زیادی مصرف می نمایند، بیشتر از این مشکل شکایت دارند. خبر خوب این که مسائل شنوایی ناشی از مصرف آسپارتام با قطع مصرف این قبیل نوشابه ها درمان می گردد.2

چرا باز هم توصیه می گردد نوشابه ننوشید؟اگر ارتباط میان نوشیدن نوشابه های رژیمی و بیماری های ذکر شده شما را نترسانده، شاید این موضوع زنگ خطر را به صدا درآورد: دانشمندان دریافتند افرادی که روزانه دست کم یک نوشابه رژیمی می نوشیدند، 2.89 بار بیشتر در معرض آلزایمر و 2.96 بار بیشتر مستعد سکته مغزی ایسکمیک بودند. سکته مغزی ایسکمیک در اثر باریک شدن یا انسداد رگی که خون را به مغز می فرستد به وجود می آید. این مطالعه نیز رابطه دلیل و معلولی را نشان نداد، اما نگرانی ها را در خصوص چگونگی اثر نوشابه های قندی بر قلب و رگ های خونی و سلامت مغز افزایش داد.

تحقیق دیگری در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون که در مجله Stroke به چاپ رسید، بیش از 4000 نفر را مورد مطالعه قرار دادند. پس از ده سال با آنالیز این افراد متوجه شدند کسانی که هر روز نوشابه رژیمی مصرف می کردند، سه برابر بیشتر از افرادی که نوشابه رژیمی نمی خوردند، دچار سکته مغزی و زوال عقل شدند.

حرف آخرنوشابه های رژیمی هیچ ارزش غذایی ندارند و با وجود اینکه فاقد قند و کالری اند، این نگرانی وجود دارد که برای قلب و رگ هایتان مضر باشند. نوشابه های قندی نیز ننوشید! جایگزین مناسب این نوشابه ها، آبی است که با چند برش میوه طعم دار شده و یا چای بدون قند و شکر. اگر دوست دارید نوشابه گازدار بنوشید می توانید آب گازدار در آبمیوه تان بریزید و بدون قند و شیرین نماینده های مصنوعی، از نوشیدنی گازدارتان لذت ببرید.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.vista.ir

3.www.yjc.ir

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1409

به "چرا باید ازخوردن نوشابه های رژیمی پرهیز کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید ازخوردن نوشابه های رژیمی پرهیز کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید