به جامانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می گردد

به گزارش مجله خزرکوه، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به جامانده های دارویی و سموم در شیر خام از سوی کارشناسان این اداره کل پایش می گردد.

به جامانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می گردد

به گزارش خبرنگاران از زنجان ، محمدباقر حاج کاظمی اضافه کرد: با توجه به اینکه ترکیبات دارویی به منظور کنترل، درمان و یا پیشگیری از انواع بیماری های میکروبی دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند، در صورتی که دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور رعایت نگردد موجب حضور به جامانده این مواد به خصوص آنتی بیوتیک ها در محصولات دامی از جمله شیر می گردد.

وی گفت: دامپزشکی از ابتدای مهر سال جاری اقدام به آزمایش های دوره ای برای پایش مقدار به جامانده های دارویی ماننده آنتی بیوتیک ها، ضد انگل ها و انواع آفت کش ها همچون ارگانوفسفرها، ارگانوکلره ها و آلانیدها مانند هالوژن های پایا در طبیعت و غیره نموده است.

این مسوول ادامه داد: در این برنامه ملی تعداد 26 نمونه شیر خام از مراکز جمع آوری شیر و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی به صورت تصادفی با هدف افزایش رضایتمندی عمومی مردم از کیفیت شیرخام و اولویت بندی حذف مخاطرات بهداشتی ناشی از به جامانده دارو، سموم و آفت کش ها اخذ می گردد.

حاج کاظمی اضافه کرد: به جامانده های دارویی و سموم از یک سو با ایجاد عوارض بهداشتی، واکنش های آلرژیک، توسعه سویه های مقاوم باکتری ها به آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی به عنوان یک خطر جدی سلامت انسانی، مصرف نماینده را تهدید نموده و از سوی دیگر موجب عوارضی از قبیل اختلال در فراوری فرآورده های تخمیری نظیر ماست و پنیر نیز می گردد.

وی تاکید نمود: ضروری است دامداران ضمن استفاده از داروهای مجاز و دارای نشانه گذاری معتبر، به مدت زمان منع مصرف داروئی قبل از مصرف فرآورده که طبق دستور شرکت سازنده بر روی بسته بندی دارو درج شده است، توجه نمایند.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مهر 1403 بروزرسانی: 12 مهر 1403 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1874

به "به جامانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جامانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید