بالاخره پودر پروتئین مصرف کنیم یا نه؟

به گزارش مجله خزرکوه، پروتئین یکی از درشت مغذی های ضروری برای بدن است که نقش مهمی در عملکرد های مختلف بدن از جمله تشکیل توده عضلانی دارد. گرچه تامین پروتئین همیشه از مواد غذایی توصیه می گردد، اما امروزه انواع پودر های پروتئین وجود دارد و در برخی موارد مورداستفاده است. اما پیش از انتخاب این محصولات بهتر است فواید و نحوه مصرف آن ها شناخته گردد.

بالاخره پودر پروتئین مصرف کنیم یا نه؟

پودر پروتئین، نوعی مکمل غذایی است که برای اهدافی مانند افزایش توده عضلات و کاهش وزن کاربرد دارد. پودر پروتئین معمولا از پروتئین تخم مرغ، فرآورده های شیر مانند آب پنیر، سویا یا سایر منابع پروتئین گیاهی تهیه می گردد. پودر پروتئین را می توان به نوشیدنی ها و خوراکی ها افزود تا دریافت پروتئین افزایش پیدا کند. این محصولات بعلاوه برای برخی افراد مانند ابتلا به برخی بیماری ها یا تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن تجویز می گردد، زیرا به وسیله مصرف موادغذایی احتیاج بدن به پروتئین ها تامین نمی گردد.

برای افزایش توده عضلانی و کاهش وزن

افرادی مانند ورزشکاران که تمایل به افزایش توده عضلانی دارند می توانند از پودر های پروتئین در کنار تغذیه صحیح استفاده نمایند. مصرف این محصول فرایند متابولیسم بدن را بهبود می بخشد و موجب سوخت وساز کالری حتی در زمان استراحت می گردد.

به گفته محققان، مصرف مکمل های پروتئین می تواند به کنترل اشتها و تسهیل کاهش وزن یاری کند. با این حال، باید توجه داشت که گنجاندن چنین مکمل هایی در برنامه غذایی هرگز جایگزین تغذیه صحیح نیست و فقط به عنوان مکمل کاربرد دارد.

شرایط مصرف مکمل پروتئین در سالمندان

پس از سن 30 سالگی، حدود 3 تا 5 درصد توده عضلانی طی هر دهه زندگی تحلیل می رود. مصرف مکمل های پروتئین تحت نظر پزشک می تواند به جبران این مشکل یاری کند. البته برای تاثیر بهتر حتما باید برنامه ورزشی منظم نیز رعایت گردد. افرادی که به علت ابتلا به بیماری های زمینه ساز تحلیل عضلانی مستعد از دست دادن توده عضلانی هستند نیز بهتر است با پزشک معالج خود مشورت نموده و در صورت ضرورت از این محصولات استفاده نمایند.

ممنوعیت مصرف پودر های پروتئین

همه مکمل های پروتئین از نظر ارزش تغذیه ای مفید نیستند، زیرا ممکن است مجوز های لازم را از طرف نهاد های پزشکی و بهداشتی دریافت ننموده باشند. بعلاوه، انواع تقلبی این محصولات نیز وجود دارد. از همین رو، حتما باید محصولات مورد تایید که برچسب و استاندارد های لازم را دارا هستند، انتخاب گردد. از طرفی، توجه به این نکته لازم است که این محصولات جایگزین منابع غذایی پروتئین نبوده و حتما در کنار رژیم غذایی متعادل و متنوع توصیه می شوند.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1834

به "بالاخره پودر پروتئین مصرف کنیم یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره پودر پروتئین مصرف کنیم یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید