تب خال و عامل ویروسی آن

به گزارش مجله خزرکوه، تب خال یکی از عارضه های عادی در میان مردم است که در موارد استرس زا مانند دوره امتحانات، نزدیک عروسی، دوره پریودی، بعد از تماشا یک کابوس و دیگر موارد که باعث تحریک دستگاه عصبی می گردد، به وجود می آید. ویروس به وجود آورنده این عارضه ویروسی به نام هرپس کمپلکس که می تواند از فردی به فرد دیگر به راحتی منتقل گردد.

تب خال و عامل ویروسی آن
تب خال:

ممکن است بسیاری از شما تا به حال این عارضه را تجربه نموده باشید و گاهی برای رفتن به مهمانی برای ما دردسرهایی ایجاد نموده اند. تب خال ها در واقع ویروس نهفته ای در بدن هستند که گاهی فعالیت خود را در اثر استرس و یا تب، آغاز نموده و ممکن است در همه جای بدن به ویژه در لب های خود مشاهده کنیم. عوامل دیگری نیز هستند که می توانند باعث ایجاد تب خال شوند و در نقاطی از بدن احتمال وقوع بیشتری دارند. در این مقاله قصد داریم تا به شما دلیل به وجود آمدن این عارضه و درمان آن را بگوییم، و هر آنچه که باید درباره این عارضه بدانید را بازگو کنیم. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

تب خال ها چرا در نقاط خاصی از بدن بیشتر حضور دارد؟

همانطور که گفتیم عامل به وجود آورنده تب خال یک نوع ویروس است، نام این ویروس هرپس کمپلکس بوده و بسیار علاقه به نقاطی از بدن دارد که مرطوب است، به همین خاطر ترجیح میدهد که در مواقع ای خاص، بیشتر روی لب ها، بینی و یا اندام های تناسلی حضور پیدا کند. نوع ویروس هرپس کمپلکس 1 بیشتر روی لب و بینی ظاهر می شود و هرپس کمپلکس 2 در ناحیه تناسلی ایجاد تب خال می نماید.

چرا تب خال ایجاد می شود؟

دلیل به جود آمدن این عارضه می تواند عوامل مختلفی باشد، از جمله این عوامل ترس ها، اتفاقات بد ناگهانی، تب و یا استرس های زیاد، به عنوان مثال معمولا بعد از تماشا یک کابوس به سراغتان می آید و یا زمان هایی که برای یک مراسم و یا یک امتحان بسیار استرس دارید و یا در حین سرماخوردگی و تب به وجود می آید و موارد دیگر مانند قاعدگی، تغییرات هورمونی، آلرژی نیز می تواند عوامل این عارضه باشد. بسیاری از اوقات شنیده اید که افراد می گویند من دقیقا شب عروسی خودم و یا قبل رفتن به مراسمات مهم تب خال میزنم این درست است، افراد زمانی که استرس دارند برای موضوعی، در واقع این ویروس را بیدار نموده و محیط فعالیت آن را فراهم می آورند و همین موضوع باعث ایجاد تب خال می شود .

ویروس هرپس کمپلکس قابل انتقال:

این ویروس ممکن است از راه های مختلفی وارد بدن افراد شود و کاملا قابل انتقال است. اگر فردی در اطراف شما دچار تب خال شده باشد و از لیوان، ظروف، رژلب، ریش تراش و یا حوله مشترک با این فرد استفاده نمایید شما هم به این ویروس آلوده می شوید. یکی از راه های انتقال این ویروس ، بوسیدن است؛ اگر فردی دچار تب خال شده باشد و شما او را ببوسید قطعا شما هم به ویروس هرپس کمپلکس مبتلا خواهید شد، البته این ویروس را به صورت پنهان آن دریافت می کنید و هر گاه دچار استرس و یا فشارهای عصبی و تب شوید، این ویروس از حالت پنهان خود خارج شده و نمایان خواهد شد. زمانیکه این ویروس وارد بدن شده دیگر خارج نمی شود، به همین خاطر افرادی که یکبار تب خال را تجربه نموده اند؛ ممکن است بارها و بارها این موقعیت را تجربه نمایند.

آیا تب خال نشان از بیماری خاصی است؟

بسیاری از افراد می پندارند که زمانیکه علائمی مانند تب خال در خود مشاهده می نمایند، این یک نشانه است از اوضاع آشفته داخلی بدن آن ها است و حتما دچار یک عارضه درونی شده اند که از مطلع نیستند. این تصور درباره این عارضه کاملا غلط است. تب خال نشان از هیچ بیماری خاص و خطرناکی نیست و تنها نشان دهنده وجود ویروس هرپس کمپلکس در بدن است که هیچ ضرری برای بدن ندارد. در واقع این ویروس در هنگام ورود به بدن در سیستم عصبی مرکزی قرار میگیرد و هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد و بعد از یک شوک عصبی و دیگر مواقع خود را، از مکان های مرطوبی که مورد علاقه اش است، نشان میدهد.

علائم بروز تب خال:

همانطور که اشاره کردیم تب خال یک عارضه پوستی بی خطر است و شما بعد از ابتلا به آن نباید نگران عوارض بعدی آن باشید. این عارضه قبل از بروز خود دارای علائمی مانند خارش، سوزش، بی حسی و تورم در ناحیه که می خواهد ظاهر شود ایجاد می نماید و حتی می تواند باعث بروز سردرد شود. گاهی تب خال هایی که روی لب ها می زنند می توانند ایجاد مسائل بلع را برای فرد به وجود آورند. این عارضه ابتدا در ناحیه بروز خود، باعث بالا رفتن حرارت میشود و بعد از آن دانه های ریزی که داخل آن ها مایع ای جمع شده است پدیدار میشود. تعدادی از افراد بعد از آن دچار آفت های دهانی و یا تورم زبان و گلو می شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض بروز تب خال هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، هر فردی می تواند این عارضه را در طول زندگی خود تجربه کند و بروز این عارضه تنها برای افراد خاصی نیست و ممکن است هر فردی که ویروس هرپس کمپلکس را دریافت نموده باشد، این عارضه را تجربه نماید ؛ اما بعضی از عوامل فرد را مستعد می سازد که بیشتر از دیگران به این عارضه مبتلا شوند؛ به عنوان مثال افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ممکن است در طول عمر خود بیشتر از دیگران در معرض بروز تب خال باشد. بعلاوه افرادی که دارای عفونت و یا ایدز هستند و یا تحت درمان های شیمیایی مانند شیمی درمانی قرار دارند؛ ممکن در صورت ابتلا به این ویروس آن را بارها و بارها تجربه نمایند. اگزما نیز یک بیماری پوستی است که پوست را آسیب دیده میکند و در چنین مواقع ای پوست شما مستعد آسیب های دیگر میشود، به همین خاطر اگزما می تواند یک عامل برای بالا رفتن مقدار ابتلا به تب خال باشد.

آیا می توان از بروز تب خال پیشگیری کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، این بیماری نیز قابل پیشگیری است، اینکه از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید، هرگز فردی که دارای تب خال است را نبوسید، به طور مرتب دست های خود را بشویید و یا از محلول های ضد عفونی نماینده استفاده نمایید.

درمان تب خال:

درمانی برای اینکه دیگر هیچ وقت به تب خال مبتلا نشوید وجود ندارد، اینکه بخواهید با دارو و یا روش دیگری این ویروس را از بدن خود خارج کنید؛ اما می توانید در صورت ابتلا، آن را مدیریت کنید و اجازه ندهید پیشروی نموده و تاثیرات زیادی روی چهره شما بگذارد.

پماد و کرم ها: یکی از راه های از بین بردن سریع آن، استفاده از پمادها و کرم ها است که می تواند بسیار یاری نماینده در درمان این عارضه باشد. در این میان پمادهایی مانند پنسیکلوویر و کوزانول و یا کرم زینک اکسید، استفاده نمایید. در صورت احساس درد می توانید از کرم های بی حس نماینده مانند لیدوکائین و بنزوکائین استفاده نمود.

دارو ها: آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر می تواند داروهای یاری نماینده ای برای درمان تب خال باشد.

توجه داشته باشید که هیچگاه به تب خال خود دست نزنید و بدانید ترکاندن و پخش کردن آن باعث می شود تا فعالیت این ویروس گسترده تر شده و بتواند ناحیه بیشتری را درگیر نماید. در دوره ای که دچار این عارضه شده اید، از مصرف غذاهای تند و پر ادویه خودداری نمایید و بعلاوه اگر قصد حضور در نور شدید خورشید را داشتید از کرم های ضد آفتاب حتما استفاده نمایید.

درمان های خانگی تب خال:

اگر قصد دارید بدون درمان های شیمیایی و استفاده از قرص و پماد این عارضه را درمان کنید، می توانید از موارد زیر که راه های درمان خانگی آن هستند استفاده نمایید.

1.استفاده از کمپرس آب سرد: این کار باعث کاهش تورم و قرمزی ناحیه ای میشود که دچار تب خال شده است.

2.آب لیمو تازه: آب لیمو با خاصیت اسیدیته خود می تواند به کاهش عفونت و تورم لب شما یاری کند.

3.استفاده از پودر سدر و یا عرق کاسنی: این دو ماده به دلیل طبع سردی که داشته می توانند باعث مهار ویروس شوند و از پیشرفت آن جلوگیری نمایند.

4. محلول آب و نمک: این محلول نیز می تواند به سرعت بهبودی تب خال یاری نماید.

آیا ضروری است برای تب خال به پزشک مراجعه نمایم؟

همانطور که می دانید تب خال یک عارضه ساده است که معمولا بعد از 1 الی 2 هفته از بین میرود. اما ممکن است در مواردی بسیار نادر این بیماری خطرناک شود؛ زمانیکه تب بالا داشتید و مسائل تنفسی و بلع داشتید و یا شاهد عفونت در دهان خود بودید، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. این موارد بسیار نادر است و در بسیاری از موارد این عارضه ایجاد مشکل این چنین نمی نماید.

تب خال در بچه ها:

بسیاری از بچه ها ممکن است از فردی ویروس را دریافت نموده و در همان کودکی این عارضه را تجربه نمایند. البته تب خال را می توان یک عارضه بسیار شایع در میان بچه ها دانست، زیرا بچه ها به دلیل کنجکاوی خود ممکن از هر چیزی را در تماس با دهان قرار دهند و همین موضوع باعث انتقال سریع این ویروس در بچه ها میشود. موضوع قابل توجه برای والدین این است که این ویروس در بچه ها زیر 6 ماه هم هیچگونه خطری ندارد، پس نگران خطرات و یا عوارض جانبی آن در بچه ها خود نباشید. اگر کودک زیر 6 ماه شما درگیر این عارضه و عفونت های دهانی شد، حتما به پزشک اطفال مراجعه نمایید.

ویروس هرپس کمپلکس به وسیله شیر مادر منتقل نمی شود، حتی اگر مادر دارای تب خال باشد.

ممکن است کودک شما در هنگام به جهان آمدن و گذر از کانال زایمان به این ویروس دچار شده باشد، و اندام های تناسلی و یا لب آن این ویروس را آشکار سازد.

علائم تب خال در بچه ها:

در اولین تجربه کودک، ممکن است که تاول ها در سراسر دهان او پخش شده و یا باعث التهاب لثه، گره های لنفاوی و گلو شود. این علائم بسیار خفیف هستند به گونه ای که شاید کودک را متوجه نسازد. اما بعد از این دوره، که اولیه نام دارد، ممکن است به طور دوره ای دچار این عارضه گردند و در این صورت تنها یک تب خال در اطراف لب ظاهر می شود و از عوارض دیگر خبری نیست. افرادی که از کودکی به ویروس هرپس کمپلکس مبتلا می شوند، ممکن است که تب خال را به صورت دوره ای در زمان هایی که نام برده ایم تجربه نمایند، اما گاهی افراد این تجربه را ندارند و این ویروس به صورت پنهانی باقی میماند و هیچگاه این عارضه را مشاهده نمی نمایند.

توصیه هایی برای دوره تب خال بچه ها:

1.اجازه ندهید کودک در این زمان، به صورت و به ویژه چشمان خود دست بزند، اگر این ویروس به چشم ها منتقل شود، می تواند باعث ایجاد عفونت خطرناکی برای چشم ها شود.

2.اگر شاهد تب خال در اطراف چشم کودک خود بودید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

3. در صورتی که کودک شما در اثر این عارضه درد داشت می توانید از مسکن ها با دوز پایین مانند ایبوپروفن و استامینوفن استفاده نمایید.

4. در این دوره به کودک خود مرکبات ترش و بعلاوه گوجه فرنگی که می تواند باعث درد بیشتری در ناحیه این عارضه شود، ندهید.

در این مقاله سعی کردیم که همه چیز درباره این عارضه بیان کنیم و شما را به طور کامل با این عارضه آشنا کنیم. همانطور که متوجه آن شدید ویروسی که عامل تب خال است به راحتی قابل انتقال است و این مورد اهمیت وسایل شخصی را یادآوری می نماید، بسیاری از بیماری ها از همین راه انتقال میابند پس باید در بهداشت فردی خود و استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران بسیار دقیق باشیم. امیدوارم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی و کامل درباره این عارضه را به دست آورده و جواب تمامی سوال های خود را گرفته باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1412

به "تب خال و عامل ویروسی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب خال و عامل ویروسی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید