خروج حزب نخست وزیر مجارستان از بزرگترین فراکسیون مجلس اروپا

به گزارش مجله خزرکوه، حزب راست افراطی فیدس به ریاست ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بعد از سال ها مناقشه خروج نمایندگان خود از فراکسیون دموکرات مسیحی حزب مردم اروپا در مجلس را اظهار داشت.

خروج حزب نخست وزیر مجارستان از بزرگترین فراکسیون مجلس اروپا

با ما سفر کنید و با رزرو تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از دویچه وله آلمان، بعد از سال ها اختلاف نظر حزب راستگرای افراطی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان موسوم به فیدس خروج از فراکسیون حزب مردم مجلس اروپا (EVP) را اعلام نمود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

ویکتور اوربان ، رئیس حزب فیدس مجارستان در نامه ای به منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم مجلس اروپا اعلام نمود که حزبش از بزرگترین فراکسیون مجلس اروپا خارج می گردد.

نخست وزیر مجارستان سال هاست با خانواده حزب دموکرات مسیحی اروپا بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر دارد.

12 نماینده مجلس اروپا از حزب فیدس مجارستان فراکسیون دموکرات مسیحی حزب مردم در مجلس اروپا را ترک کردند.

اوربان در نامه ای با لحنی تند خطاب به منفرد وبر خروج سریع 12 نماینده از این فراکسیون که تا به حال 187 نماینده داشت را اعلام نمود. بدون مجارستان هم دموکرات مسیحی ها همچنان بزرگترین گروه در مجلس اروپا باقی خواهند ماند. سوسیال دموکرات ها با 147 نماینده در فراکسیون حزبشان در صندلی دوم قرار دارند.

حزب اوربان از سال 2019 در گروه خانواده دموکرات مسیحی ها صندلیی ندارد.

کاتالین نواک نایب رییس فیدس در صفحه توییتر خود نوشت که اوربان به عنوان نخست وزیر مجارستان و رییس فیدس این موضوع را در نامه ای به رییس این گروه مجلسی اعلام نموده است.

پیشتر هم فراکسیون حزب مردم مجلس اروپا در نشستی مجازی با اکثریت آراء به اصلاح آیین نامه ای که امکان تعلیق عضویت گروه فیدس را فراهم می کرد رای دادند. دلیل آن ها این بود که مجارستان ارزش های اساسی اتحادیه اروپا از جمله حاکمیت قانون و آزادی رسانه را نقض می نماید.

اوربان روز یکشنبه هم در نامه ای به وبر تهدید نموده بود که در صورت تصویب این اصلاحیه، نمایندگان فیدس از این گروه مجلسی خارج می شوند. انتها عضویت فیدس در گروه مجلسی EVP به منزله انتها یک سال اختلاف بین ملی گرایان راستگرای هوادار اوربان و حزب دموکرات مسیحی اروپا است که دو حزب خواهر خوانده دموکرات و سوسیال مسیحی آلمان (CDU و CSU) نیز به آن تعلق دارند.

اوربان همچنین در نامه خود به منفرد وبر از رفتار دشمنانه فراکسیون حزب مردم در برابر حزبش و هواداران آن ابراز دلسردی نموده و تاکید نمود که به دلیل نقض غیر دموکراتیک حقوق نمایندگان وی آن ها مجبور به کناره گیری هستند.

ین اتفاق همچنین به معنای شکستی برای وبر به عنوان رهبر این گروه مجلسی به شمار می رود که برای مدت طولانی سعی در میانجیگری داشت، اما این کوشش ها بی نتیجه ماند.

مجارستان یکی از معدود کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در سال های اخیر بدلیل تناقض های فاحش سیاست های دولت با جهت گیری و سیاست های اروپایی مورد انتقاد و اعتراض دیگر کشورهای عضو قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا روش های ملی گرایانه اوربان را مخالف ارزش ها و اصول اساسی این نهاد می داند، از این رو بارها بدلیل مخالفت وی با آنچه اتحادیه اروپا حاکمیت قانون می خواند، ا مورد اعتراض و فشار مجلس و کمیسیون اروپا قرار گرفته است.

منفرد وبر هم درباره خروج نمایندگان مجارستانی از فراکسیون حزب مردم ابراز تاسف نموده و این را روزی غم انگیز دانست. وی در عین حال گفت: با این همه مناقشات حالا شفاف سازی شده و فراکسیون حزب متحد مردم اکنون می تواند تمرکز بیشتری بر آینده داشته باشد. فیدس رفت زیرا بر اساس اصول بنیانگذاران اروپایی منطبق نبود.

بر اساس اطلاعات محافل فراکسیون حزب مردم، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان همیشه از منفرد وبر درخواست می کرد اجازه ندهد اختلافات با مجارستان بالا بگیرد و میانجی گری کند. مرکل به موافقت اوربان بخصوص در سال گذشته برای تصویب بودجه بلند مدت اتحادیه اروپا و یک برنامه محرک مالی برای دوران پسا کرونا احتیاج داشت.

اوربان همیشه تهدید می کرد که این برنامه ها را وتو می نماید. اما در نهایت بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا با رای مجارستان تصویب شد. البته اوربان در نشست اتحادیه اروپا در دسامبر سال 2020 تهدید نموده بود که از تصویب بخش هایی از این قانون بودجه ای در مجلس مجارستان جلوگیری می نماید.

حالا تعیین نیست که عقب نشینی حزب اوربان از بزرگترین فراکسیون مجلسی اروپا چه تاثیری بر رویکرد نخست وزیر مجارستان در اروپا خواهد داشت. اگر وی تهدید خود برای وتورا محقق کند تاسیس یک صندوق نجات اتحادیه اروپا بررای احیای اقتصادهای آسیب دیده از کرونا می تواند به صورت قابل توجهی به تاخیر بیفتد.

حالا دوازده نماینده حزب اوربان باید به دنبال وطن سیاسی جدیدی باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1071

به "خروج حزب نخست وزیر مجارستان از بزرگترین فراکسیون مجلس اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج حزب نخست وزیر مجارستان از بزرگترین فراکسیون مجلس اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید