معرفی 13 نوع از انواع ماست و تفاوت و خواص آن ها

به گزارش مجله خزرکوه، در میان محصولات لبنی، ماست یکی از پرکاربردترین ها است. به همین دلیل هم انواع مختلفی از ماست، با طعم های گوناگون و خواص متفاوت را می توانید در بازار پیدا کنید. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از برای سلامت عمومی بدنتان استفاده می کنید، بد نیست بدانید که هر یک از ماست هایی که فراوری می شوند، چه ویژگی هایی دارند و برای چه چیزی مفید هستند. در این مقاله از سرویس به آنالیز انواع ماست و تفاوت آن ها می پردازیم. با همراه باشید.

معرفی 13 نوع از انواع ماست و تفاوت و خواص آن ها

انواع ماست و ویژگی ها و تفاوت آن ها

ماست ها به صورت معمول انواع مختلفی دارند که شناخت ویژگی های انواع ماست می تواند به شما در انتخاب برترین و مناسب ترین نوع ماست یاری کند تا بنابر احتیاج و سلیقه خود آن ها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

1- ماست کم چرب یا بدون چربی

ماست کم چرب معمولا با شیر 2 درصد چربی تهیه می گردد و حاوی 2 تا 5 درصد چربی است. یک فنجان از آن معمولا حدود 150 کیلوکالری انرژی دارد. در خصوص ماست های بدون چربی، با شیر صفر درصد یا بدون چربی تهیه می گردد و حاوی میزان بسیار کمی چربی است. یک فنجان ماست بدون چربی تقریبا 50 کیلو کالری انرژی دارد. این ماست برای کسانی که رژیم لاغری یا محدودیت مصرف مواد غذایی پرچرب دارند، مناسب است.

2- ماست پرچرب

ماست های پرچرب معمولا در طول فرآیند تهیه، از روش تخمیر استفاده می نمایند و در این میان، باکتری های مفید زیادی فراوری می شوند. این باکتری ها که به پروبیوتیک معروف هستند به بهبود سیستم گوارش و روده یاری می نمایند. ماست پرچرب سالم تر و مغذی تر از ماست کم چرب است ولی بهتر است به خاطر چربی زیاد این ماست، افرادی که رژیم دارند، از ماست کم چرب هم در رژیم غذایی شان استفاده نمایند.

3- ماست چکیده

، ماست کیسه ای یا خام پالو که به ماست لبنه هم مشهور است، از آبگیری ماست معمولی تهیه می گردد. برای درست کردن ماست چکیده، ماست معمولی را از صافی های پارچه ای رد می نمایند.

در بعضی موارد مواد دیگری مثل موسیر را هم به این نوع ماست اضافه می نمایند و درست می نمایند. البته در نمونه های کارخانه ای، ماست های معمولی با دستگاه های مخصوص به ماست چکیده تبدیل می شوند. به خاطر این که آب این ماست ها گرفته می گردد، کمی طعم ترش تر و بافت سفت تر هم دارند.

4- کفیر

یک ماست مایع برای نوشیدن است. این ماست، حاوی پروبیوتیک است و با افزودن دانه های کفیر به شیر و گذاشتن آن به مدت 12 تا 24 ساعت در خانه یا محیط کارخانه ای درست می گردد.

ماست کفیر ترکیب شیر با میکرو ارگانیسم هایی مثل الکتوباسیل و استرپتوکوک است. ماست های کفیر در سه مدل کم چرب، پر چرب و بدون چربی تهیه می شوند و منبع خوبی از ویتامین D، کلسیم و پروتئین هستند که سلامت سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند و ضد میکروب و ضدتومور هم به حساب می آیند. ضمناً از مهم ترین خصوصیات این ماست، گازدار بودن آن است.

5- ماست یونانی

ماست یونانی، بافت غلیظ و خامه ای دارد و می تواند گرما را بهتر از ماست معمولی تحمل کند. این نوع ماست اغلب در آشپزی و تهیه به سبک مدیترانه ای یا برای تهیه دسرها به عنوان خامه ترش استفاده می گردد. ماست یونانی با صاف کردن ماست معمولی برای حذف آب پنیر (مایع به جای مانده بعد از کشک شدن شیر) درست می گردد.

به خاطر فرایند طولانی غلیظ شدن ماست یونانی، محتوای پروتئین در آن بالاتر است. ضمناً غلظت بیشتر این ماست منجر به محتوای کلسیم بیشتری می گردد. ماست یونانی به صورت کامل، کم چرب یا بدون چربی (چربی صفر درصد) موجود است.

بیشتر بخوانید: کدام ماست برای لاغری مفید است؟

6- ماست پروبیوتیک

این ماست قدمت خیلی طولانی ندارد و از جدیدترین ماست های موجود در بازار است. ارزش غذایی ماست پروبیوتیک نسبت به دیگر انواع ماست بالاتر است و ایمنی بدن را افزایش می دهد. بعلاوه باکتری های مفید موجود در این ماست می توانند به هضم غذا یاری نموده و عوارض بیماری هایی مثل را کاهش دهند.

7- اسکایر یا ماست ایسلندی

اسکایر شبیه به ماست یونانی است. skyr که skeer هم تلفظ می گردد، یک ماست به سبک ایسلندی، با بافت متراکم، خامه ای و سرشار از پروتئین است. در مقایسه با ماست معمولی، اسکایر به 4 برابر شیر برای فراوری احتیاج دارد و حاوی 2 تا 3 برابر پروتئین بیشتر است.

این ماست از خواباندن شیر کم چرب یا بدون چربی با مایه ماست تهیه می گردد. بعد از درست شدن هم آبگیری می گردد و در نهایت یک محصول با غلظت بالای پروتئین و بدون چربی یا کم چرب به دست می آید. البته نمونه های زیادی از ماست های ایسلندی در بازار وجود دارند که با میوه ها و شیرین نماینده های دیگر ترکیب شده اند. این ماست ها عموما قند بیشتری دارند.

8- انواع ماست منجمد

ماست های یخ زده یا ماست منجمد که به هم مشهور است اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای بستنی استفاده می شوند. با این حال، بسیاری از ماست های یخ زده حاوی همان میزان شکر یا بیشتر از بستنی معمولی هستند. بعلاوه، طبق گفته انجمن ملی ماست، در طرز تهیه بعضی از این ماست ها، از عملیات حرارتی استفاده می گردد که کشت های زنده و فعال را از بین می برند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع دسر با ماست

9- انواع ماست غیر لبنی

انواع ماست غیر لبنی شامل ماست سویا و ماست شیر نارگیل می شوند. در این ماست ها، شیر گاهی با ماست معمولی در فضای استریل قرار می گیرند. بعلاوه از مخمرهای زنده برای غلیظ شدن ماست در آن ها هم استفاده می گردد.

ماست های گیاهی مخصوصا ماست سویا به خنثی کردن آنزیم هایی که روی هضم کربوهیدرات ها تاثیر می گذارد، می پردازد و باعث کاهش قند خون بعد از خوردن وعده های غذایی می گردد. ماست های گیاهی دارای کلسترول پایینی هستند و برای کسانی که نمی توانند پروتئین حیوانی مصرف نمایند، مناسب اند.

10- محصولات با طعم ماست

محصولات بسته بندی شده، مانند غلاتی که ادعا می نمایند با ماست واقعی درست می شوند، کشمش های پوشیده شده با ماست و سایر محصولات با پوشش ماست، تنها حاوی میزان کمی پودر ماست هستند. پودر ماست تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و گرما، باکتری های مفید آن را از بین می برد. پوشش های ماست از شکر، روغن، آب پنیر و پودر ماست ساخته می شوند.

11- ماست خامه ای

یکی از انواع ماست، ماست خامه ای است که از شیر غیر هموژنیزه فراوری می گردد و به خاطر جدا شدن بخش آبدار شیر، غلطت بیشتری نسبت به ماست معمولی دارد. ماست های خامه ای حاوی پروبیوتیک هایی هستند که به سلامت روده یاری می نمایند تا بعد از آسیب تماشا، باکتری های مفید را بازسازی نمایند.

این باکتری ها، به فراوری بعضی ویتامین های گروه B و K یاری می نمایند. بعلاوه ماست ها خامه ای از انواع ماست دارای کلسیم و پتاسیم است که برای بدن مفید هستند. البته در این ماست ها باید به محتوای چربی دقت کنید و اگر محدودیت مصرف چربی دارید، احتیاط بیشتری به خرج دهید.

12- ماست بدون لاکتوز

برای کسانی که معده و سیستم گوارش آن ها به لاکتوز یا قند موجود در شیر حیوانی حساس است، ماست بدون لاکتوز برترین گزینه است. در تهیه این ماست، قند شیر می شکند و تغییر می نماید. به همین دلیل هم کمی شیرین تر از ماست های عادی به نظر می رسد.

ماست بدون لاکتوز یکی از انواع ماست با محتوای بالای کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک است. البته می توانید انواع ماست بدون لاکتوز را با طعم های مختلف در بازار پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: کاربردهای ماست در آشپزی حرفه ای

13- انواع ماست میوه ای

ماست های میوه ای از انواع ماست هستند که به صورت طعم دار شده با میوه ها و سبزیجات به بازار عرضه می شوند. این ماست ها به خاطر اضافه شدن نمک یا شکر، ارزش غذایی پایین تری دارند و اغلب هم از انواع ماست کم چرب هستند.

شیرین نماینده هایی که در این ماست ها استفاده می شوند شکر یا در بعضی مواقع عسل یا شیره انگور و هستند که نمونه های همراه با عسل یا شیره، برای مصرف بهتر هستند.

سوالات متداول

کدامیک از انواع ماست پروتئین بالایی دارند؟

ماست یونانی، ماست چکیده، ماست ایسلندی و پروبیوتیک از انواع ماست با پروتئین بالا هستند.

برای لاغری کدام انواع ماست مناسب تر است؟

اگر رژیم لاغری دارید، انواع ماست کم چرب، ماست کفیر، پروبیوتیک، ماست یونانی و ایسلندی را می توانید در رژیم غذایی خود جای دهید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1631

به "معرفی 13 نوع از انواع ماست و تفاوت و خواص آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 13 نوع از انواع ماست و تفاوت و خواص آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید